3 dingen die u nog niet wist over auto’s

© Image Globe

Denkt u alles te weten over auto’s? Mogelijk is dit toch niet voor u…

Het eerste voertuig dat 100 km/u haalde was Belgisch… en elektrisch

We schrijven 29 april 1899. In de buurt van Parijs haalt de Belg Camille Jenatzy 105,879 km/u met zijn eigen uitvinding, de ‘James Contente’. De in Schaarbeek geboren elektro-ingenieur had een prototype gemaakt van een obusvormig voertuig en uitgerust met twee elektrische motoren van 89 pk. In die tijd was dit bepaald indrukwekkend. Het koetswerk van deze bolide bestond uit een legering van magnesium, aluminium en wolfraam. Dit alles was goed voor een gewicht van anderhalve ton, waarvan de batterijen alleen al 750 kg wogen.

Moderne autoruiten zorgen voor minder brandstofverbruik

In eerste instantie door de inval van zonnestralen te filteren, waardoor de airco minder hard moet draaien. Dit levert een brandstofbesparing op van 3 procent. Het tweede voordeel van de huidige autoruiten is hun lagere gewicht. Dit zorgt logischerwijze voor lichtere en dus ook zuinigere voertuigen. In 1980 woog het geheel aan autoruiten gemiddeld zo’n 45 kg. Hoewel het raamoppervlak in moderne wagens toegenomen is, is het totale gewicht gedaald tot 31 kg.

In de nabije toekomst worden onze koplampen met lasers uitgerust

Na de halogeenlampjes in 1971, de xenonlichten in 1991 en de LED-technologie in 2009, zien we momenteel laserverlichting aan de horizon verschijnen. In vergelijking met de klassieke verlichtingsbronnen, ligt de intensiteit van laserlichten 10 keer hoger. De lasertechnologie zou een reikwijdte van maar liefst 600 meter hebben. De BMW i8 vervult een pioniersrol. In dit voertuig wordt gebruik gemaakt van drie blauwe lichtstralen die aan de hand van speciale lenzen één geheel vormen. De fosfor in de lichtbundels vervormt de blauwe stralen in een witte lichtbundel, vergelijkbaar met het daglicht.

Bron: officiële autosaloncatalogus

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content