3 iconische beelden volgens Knack-fotograaf Charlie De Keersmaecker

Welke iconische beelden moeten we ons voor eeuwig en voor altijd herinneren? We vroegen het aan enkele fotografen van Knack. Charlie De Keersmaecker is een kind van de jaren 90 en koos voor de rauwe werkelijkheid.

Naar aanleiding van 175 jaar fotografie vroegen we enkele Knack-fotografen welke foto’s voor hen iconisch zijn. Vandaag: Charlie De Keersmaecker.

Bekijk ook de keuze van Wouter Van Vaerenbergh, Tom Verbruggen, Jelle Vermeersch,…

1. John Lennon and Yoko Ono

3 iconische beelden volgens Knack-fotograaf Charlie De Keersmaecker
© Annie Leibovitz

De Keersmaecker: ‘Wanneer ik aan iconische foto’s denk, is dit de eerste foto die bij mij opkomt. Een paar uur nadat de foto in december 1980 door Annie Leibovitz werd genomen voor de cover van het magazine Rolling Stone, werd John Lennon vermoord. Het is dus de laatste foto die ooit van hem is genomen. bovendien heeft het beeld ook iets heel kwetsbaar. Ondanks zijn 40 jaar, was Lennon niet te bedeesd om uit de kleren te gaan en zich kwetsbaar op te stellen.’

2. Vivienne Westwood

3 iconische beelden volgens Knack-fotograaf Charlie De Keersmaecker
© Juergen Teller

De Keersmaecker: ‘Dit is een vrij recente foto van modeontwerpster Vivienne Westwood, maar voor mij is hij nu al iconisch. Het beeld van fotograaf Juergen Teller is zo hard, zo in your face en vooral too much information, dat je er wat ongemakkelijk van wordt. Tegelijkertijd heeft het iets heel intiem en ontwapend. We zijn zo gewoon om mooie perfecte modellen te zien, en dan is er plots dit…. Vrij choquerend, dat wel. Maar het is onze cultuur die bepaalt wat we choquerend moeten vinden en wat niet, terwijl ik vind dat dergelijke beelden ook weleens mogen getoond worden.’

3. Kate Moss

3 iconische beelden volgens Knack-fotograaf Charlie De Keersmaecker
© Corinne Day

De Keersmaecker: ‘De doorbraakshoot van Kate Moss uit de jaren 90 door Corinne Day staat symbool voor een nieuwe generatie van modellen die het tegenovergestelde waren van de glamourmodellen uit de jaren 80. Ineens waaide er ook een nieuwe wind door de fotografie, die meer grungy en streetstyle werd. De snapshotfotografie deed zijn intrede en de studio’s, make-up en epauletten verdwenen. Als kind van de jaren 90 weet ik dit wel te waarderen.’

Partner Content