Vrachtwagens vervoeren voor 50 procent lucht

In een interview over de mobiliteit in en rond Antwerpen drukte ondernemer Christian Leysen, de ceo van logistieke speler Ahlers, onlangs op een zere plek. ‘Voor alle duidelijkheid: Ahlers heeft geen vrachtwagens’, zei hij in De Tijd. ‘We stellen onze klanten optimale trajecten voor. Maar er zijn inderdaad te veel vrachtwagens op de weg. En ze vervoeren voor 50 procent lucht.’

Precies daardoor levert Ahlers toegevoegde waarde, legde Leysen uit. ‘De grote spelers in de chemie bijvoorbeeld stemmen op basis van onze data-analyses hun leveringsschema’s op elkaar af, en kiezen voor een gezamenlijke transporteur. Daardoor krijg je een grotere beladingsgraad, minder lege retourvrachten en dus minder vrachtwagens op de weg.’

Vervoeren vrachtwagens ‘voor 50 procent lucht’, zoals Leysen beweert?

Zijn uitspraak steunt op cijfers uit een rapport van het World Economic Forum (WEF) van 2009, laat Sven Verstrepen van Ahlers weten. Daaruit blijkt dat 1 vrachtwagen op de 4 in de EU leeg rondrijdt, en dat de 3 andere gemiddeld voor nauwelijks meer dan de helft (57 procent) gevuld zijn. Dat vrachtwagens voor de helft lucht vervoeren, staat niet letterlijk in het rapport, erkent Verstrepen. ‘Maar die boutade vat de situatie wel goed samen.’

Transporteconomen hebben geen weet van recentere of betere cijfers. Wel is de ’50 procent lucht’ als ruwe schatting volgens hen aannemelijk.

‘Dat vrachtwagens niet altijd helemaal vol zijn, spreekt voor zich’, zegt econoom Stef Proost (KU Leuven). ‘Als je transporteert van punt A naar B, is er niet noodzakelijk ook een retourzending. Een vrachtwagen die vloeistof levert, kan bovendien geen stukgoederen mee terugnemen. Doordat de norm just in time-productie geworden is (waarbij bedrijven hun aangehouden voorraad zo klein mogelijk houden, nvdr.), zou het ook duur zijn om te wachten op een interessante, voldoende grote retourlevering.’

De duurste vrachtwagen is de vrachtwagen die stilstaat. Dat beseft Lode Verkinderen van beroepsvereniging Transport en Logistiek Vlaanderen als geen ander, zeker sinds vorig jaar de kilometerheffing voor vrachtwagens is ingevoerd. ‘Transport is in één klap 8 procent duurder geworden. Je zou voor minder je efficiëntie willen verbeteren’, zegt hij. Verkinderen kan de cijfers van het WEF niet zwart op wit weerleggen, maar zegt dat de transportsector ‘bij het zakendoen’ een beladingsgraad van 75 procent als gemiddelde neemt. ‘Dat cijfer staat nergens op papier, maar leeft in de sector.’

De concurrentie tussen veelal kleine bedrijven is staalhard. ‘Door de toegenomen verkeersdrukte verloopt het transport trager en moeten bedrijven voor dezelfde goederen – o paradox! – meer vrachtwagens de baan op sturen’, zegt Alex Van Breedam. Hij is docent logistiek (Antwerp Management School en KU Leuven) en ceo van Tri-vizor, het bedrijf dat Ahlers vorig jaar de software verkocht waarmee Leysen de logistieke samenwerkingsverbanden organiseert die hij toelichtte in De Tijd.

De toekomst ligt volgens Van Breedam in ’the physical internet’. ‘Een partij goederen wordt dan door verschillende transporteurs van knooppunt naar knooppunt ter bestemming gebracht. Het wordt een soort openbaar vervoer voor goederen.’

Maar nog niet morgen, tempert transporteconoom Thierry Van Elslander (Universiteit Antwerpen). ‘De technologische vooruitgang zal tegen 2050 aanzienlijk zijn. Maar of het fysieke internet er dan helemaal zal zijn, betwijfel ik.’

CONCLUSIE

Knack beoordeelt de stelling als grotendeels waar. Dat vrachtwagens voor de helft lucht vervoeren, is een grove maar aannemelijke schatting op basis van gedateerde cijfers uit 2009.

ondernemer Christian Leysen in De Tijd

ondernemer Christian Leysen in De TijdmlGROTENDEELS WAAR

Door JAN JAGERS, illustratie FRED

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content