Toptalent voor de klas

VOOR HET BORD 'De grote meerderheid van de toppers blijft in het onderwijs werken.' © MARC GYSENS/PHOTO NEWS
Patrick Martens

Topleerkrachten kunnen de onderwijsachterstand van leerlingen uit sociaaleconomisch zwakkere gezinnen helpen ophalen. Vlaams Parlementslid Kathleen Helsen (CD&V) zocht daarvoor inspiratie in Londen.

‘Als centrale figuur in de klas kan een leerkracht echt het verschil maken’, beseft ook Vlaams Parlementslid Kathleen Helsen (CD&V). Maar het onderwijs in Vlaanderen heeft moeite om bekwame leerkrachten in de klas te krijgen en te houden. Te weinig topstudenten kiezen na een hogere opleiding voor werk in het onderwijs, en een derde van de beginnende leraars haakt binnen de vijf jaar af. Bovendien heeft onderzoek aangetoond dat leerkrachten minder verwachten van leerlingen uit sociaaleconomisch zwakkere en allochtone gezinnen. Ze geven hun duidelijk meer het advies om in het secundair onderwijs een technische of beroepsrichting te kiezen.

Volgens Helsen is een andere aanpak mogelijk. Ze haalde de mosterd bij het project ‘Teach First’ in Londen. Met steun van de overheid en grote ondernemingen uit de privésector maakt het project high potentials uit het hoger onderwijs warm om les te geven in het basis- en secundair onderwijs. Ze worden niet alleen geselecteerd op basis van hun intellectuele capaciteiten, maar ook op sociale vaardigheden. Ze krijgen een doorgedreven praktijkgerichte opleiding over de principes van klasmanagement en het begeleiden van leerprocessen. Uit ervaring van onder meer het Feltham Community College blijkt dat de leerwinst van kinderen uit achtergestelde gezinnen daardoor met de helft stijgt. Ander pluspunt: bijna 70 procent van de toppers uit het project, die eerst een loopbaan in de privésector ambieerden, blijft na twee jaar in het onderwijs aan de slag.

Een Vlaamse versie van Teach First levert volgens Helsen op drie vlakken winst op. Het is een extra middel om iets te doen aan het lerarentekort. Het geeft kinderen uit achtergestelde gezinnen een flinke duw in de rug. En voor het bedrijfsleven biedt het op termijn meer mogelijkheden om knelpuntvacatures in te vullen: toptalenten die toch overstappen van de klas naar de privésector brengen een grote meerwaarde mee.

Helsen wil in de komende maanden met zoveel mogelijk partners (van de Koning Boudewijnstichting en de koepelorganisaties in het onderwijs tot lerarenopleiders, bedrijfsleiders, vakbonden en verenigingen waar armen het woord nemen) overleggen om een initiatief zoals Teach First in Vlaanderen van de grond te krijgen. Het resultaat kan ook in het debat over het lerarenloopbaanpact worden ingebracht.

Patrick Martens

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content