Jan Delvaux
Jan Delvaux Belpopkenner

Alles wat James Lavelle aanraakt, krijgt een gouden schijn. Daarom had platenhuis A&M er veel voor over om zijn traiteurszaakje MoWax over te kopen. Had de Britse twintiger immers niet het begrip triphop geïntroduceerd en raspaard DJ Shadow in een baan rond de aarde gebracht? Die overname was ten dele verantwoordelijk voor de ondergang van A&M. De boel werd verkocht en Lavelle leek in volle groei gekortwiekt. Een jaar na datum wordt gelijktijdig bewezen dat hij goed bezig was en dat ook nu nog is. Tussen de verbeurde goederen zat het debuut van Peshay dat met veel vertraging het daglicht ziet. Ogenschijnlijk is dat een ramp. De Britse producer komt immers uit de drum’n’bass-hoek en daar moet alles snel gaan. Hij was echter al wegens ziekte weggedreven van het gedoe en lijkt sindsdien te doen wat de dag hem ingeeft.

Terwijl zijn tijdgenoten hun snelle beats almaar verder inkoken, maakt Peshay een lange wandeling. “Miles from home” laat horen hoe hij vanuit drum’n’bass naar de grote verkeerswisselaar is gereisd waar alle zwarte muziekvormen samenkomen. En het wordt interessanter naarmate hij zijn oorspronkelijke bagage verder verdunt. Twee lijnen springen eruit in zijn hybride collectie. De heavy jazz van het titelnummer en “Live at 1:37”, een opsteker voor wie betreurt dat jazz tot klassieke muziek aan het verstenen is. “Truly” en “Summer in the city” is breakbeat-soul die bewijst dat een goede diva altijd synoniem is voor een prima nummer.

Een net iets te dunne spoeling, maar wel de interessantste gooi naar de toekomst sinds Reprazent. Overgangsplaten zijn duidelijk een dada van Lavelle.

Ook Quannum is een karkas van tijden die gaan komen. Het collectief uit San Francisco opereerde vroeger als Solesides en vaart onder de veelbelovende leiding van DJ Shadow. Op “Spectrum” laat hij vooral anderen scoren. Het is een troepenschouw van de actuele West Coast hiphop die werd opgebouwd als een free podium. Iedereen legt zijn ei en dat zorgt voor een rijke schakering die loopt van pure retro à la Sugar Hill Gang tot de futuristische verflikken van Shadow. De goede luim en het hoge niveau van het vaak onbekende gastpersoneel bevestigen wat de “Soundbombing”-compilaties van het New Yorkse label Rawkus eerder al hebben aangegeven: hiphop verkeert in een bloedvorm en de wereld zal dat gauw te weten komen.

Peshay, “Miles from home” (PFA1CD 1 546 265 2)/ Quannum, “Spectrum” (MWR110CD/MoWax)

Jan Delvaux

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content