Studeren met de iPod

Lesmateriaal downloaden op je iPod of smartphone om vervolgens vanuit je luie stoel te leren hoe je als aankomend verpleegster een verband kunt aanbrengen? In de katholieke hogeschool van Zuid-West-Vlaanderen, Katho, kan het al. Met dank aan iTunes.

Katho specialiseerde zich de voorbije decennia in afstandsonderwijs, voor mensen die werken en soms één dag of helemaal niet op de campus kunnen komen. Van de 8500 studenten volgen er ruim 2000 les van een afstand. Bij opleidingen als verpleegkunde of biotechnieken gaf dat praktische problemen, zegt Jos Panen, ICT-coördinator bij Katho. ‘We moesten vooral een oplossing hebben voor de praktijkvakken. Daar werden vaak dingen getoond aan de studenten, zoals hoe je een verband kunt aanbrengen of een injectienaald moet inbrengen. In 2000 werd besloten om een multimediacel op te richten, om naast cursusmateriaal ook beeldmateriaal te maken voor onze afstandsstudenten. Zodat ze ook thuis les konden volgen.’

Wat voor afstandsstudenten goed is, kan ook een extra hulp zijn voor de reguliere studenten, redeneerde Katho. ‘Het lesmateriaal en de opgenomen filmpjes werden aanvankelijk voor alle studenten via de gewone weg aangeboden: het digitale leerplatform’, legt Panen uit. ‘Tot we hoorden over iTunesU, een onderdeel van iTunes speciaal ontwikkeld voor onderwijsinstellingen. Harvard gebruikt het, Oxford ook, en wij – als enige school uit de Benelux. Het platform is heel toegankelijk en zit helemaal in de leefwereld van de studenten. Ze kennen het medium maar al te goed. Voordat we ermee begonnen, hebben we een rondvraag gedaan bij onze studenten. De vraag was: kennen jullie iTunes en werken jullie ermee? We hadden verwacht dat driekwart daar ja op zou antwoorden. Het werd de volle 100 procent.’

Studenten kunnen dus lesmateriaal downloaden van iTunes, op dezelfde manier als ze muziek afhalen, en kunnen dat bekijken op hun laptop, iPod, iPad of smartphone. Panen: ‘Het materiaal maken en op iTunesU zetten gebeurt vrijwel volautomatisch. Het downloaden is zo mogelijk nog makkelijker. Studenten kunnen dat materiaal om het even waar bekijken: thuis, op kot, op reis of hier tussen de middag op school.’

Aanvankelijk was het de bedoeling om volledige lessen op te nemen en op iTunesU te zetten, maar dat zagen de lectoren toch niet echt zitten. Panen: ‘Dat is nu nog voor velen een stap te ver. We hebben wel een paar pioniers die dat al doen, maar de meesten zijn bang dat ze iets verkeerds zouden zeggen, of dat er zich een incidentje zou voordoen. Er is dus nog wat weerstand, maar dat is een kwestie van tijd.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content