Jan Delvaux
Jan Delvaux Belpopkenner

Techno, house en het circuskind Jim Rose in de kantlijn van de Gentse Feesten.

EEN SMOEZELIG rariteitencircus en tien nachten na elkaar dansen. Het is een manier van feesten die in Gent dermate officieel geprogrammeerd is geraakt dat de echte adepten gewoon thuisblijven. In de marge van het grote kader worden beide principes evenwel op wilde wijze gemodernizeerd. Net voor de sloophamer toeslaat, wordt een voormalig gebouw van de burgerlijke stand het onderkomen voor een staalkaart van het beste uit techno en house. Het klinkt spannend als kraakpanden en lijkt een volwaardig vervolg op het grote verjaarsdagfeest waarop R&S Records zichzelf enkele jaren geleden trakteerde. Het Gentse danslabel met wereldfaam is trouwens de trekker van het initiatief en warmt de Red Tape Building op met paradepaarden als Juan Atkins en Kenny Larkin, pioniers van de Detroit techno, en het straffe ambient-projekt Subsurfing.

Wie tuk is op chaos en begripsverwarring, wordt overladen met alle hoofdstromingen en subvarianten van de moderne elektronika. Nergens anders in de muziek wordt er momenteel zo bandeloos gezocht en gerommeld en nergens anders wordt er zo massaal veel goed materiaal uitgebracht. Zelfs wie in het hart van de storm zit, heeft een groot hoofd nodig om de dagelijkse stand van zaken bij te houden. Het is ook een wereld die na jaren van redelijke miskenning met vulkanische energie aan de bovengrond komt. De programmatie van groepen als Orbital en The Prodigy op grote volksfestivals wijst op het uur van de waarheid en is een harde dobber voor puristen.

Met een aaneenschakeling van de meest diverse DJ’s, soundsystems en livegroepen worden de tien nachten in de Red Tape Building dan ook een encyclopedische kursus van wat leeft en wat voorafging. De selektie loopt van happy house over ambient, dub, triphop en tribal tot Detroit techno en zoekt daarbij eerder de rand dan het midden op. De meest innoverende groepen uit de Verenigde Staten (vooral Detroit), Groot-Brittannië (Banco De Gaia, Bandulu, DJ Food) en Nederland (Speedy J, Psychick Warriors ov Gaia en Sensurreal) worden bijgekleurd door het integrale bestand uit eigen land. Een geheugen is volstrekt onnodig. De rode draad rolt er vanzelf wel uit.

VUURVRETERS.

Bij de vorige landing in Gent kreeg The Jim Rose Circus Sideshow het stadsbestuur tegen. Het kwam goed met de openbare orde en er daagden meer dan 5000 mensen op voor een freakshow met degenslikkers, vuurvreters en flauwvallend publiek. Amerikaan Jim Rose is een circuskind dat zelf artistiek ging met specialiteiten als huidverdikking en het uitbraken van ingeslikte voorwerpen. Rond zijn vertoning verzamelde hij een stel weirdo’s die het lijf op gelijkaardige ontberingen en beproevingen hadden gedrild.

Geen misvormde dwergen, vrouwen met drie borsten of mannen zonder hoofd, maar straffe performers in een spektakel met humor en een sterke drang tot rock & roll. Het was trouwens via het rockgebeuren Lollapalooza de rondtrekkende en norm geworden etalage van alternatief Amerika dat Rose tot de mensheid kwam. En voor zijn Gentse achtdaagse krijgt de man een entourage van verwante koncerten, videoprojekties en dansnachten in een alweer voor de sloop bestemde garage.

De oorspronkelijke affiche werd opgefrist tot de “Monsters of danger and women of wonder tour 1995”. Alles verklappen is de halve pret bederven. Lekker maken gebeurt dan ook het best aan de hand van moeilijke kwisvragen. Wordt chainsaw football, American football met kettingzagen, de gevaarlijkste Olympische discipline aller tijden ? Eet Enigma The Human Puzzle zijn insekten nog altijd levend ? Met welke bedoelingen zet Mark Chainsaw Faij een grasmaaier in balans op zijn kin ? Hoeveel centimeter lichaamsdeel rekken de strijkijzers van The Amazing Mister Lifto ? En hoe krijgt men een boom van een Armeense vent door een tennisraket ?

Het zijn belangrijke sleutels tot de grootste geheimen van een ranzig en met adrenaline gevuld kabinet van geflipten. De vertoning heeft evenwel zoveel stootkracht dat ze haar masochistische spektakelwaarde overstijgt en een kanttekening wordt bij een wereld met een niet te stillen honger naar geweld en nieuwe kicks. Flauwvallen is daarbij niet uit den boze. Het is een ritueel gebeuren geworden waar geen hond nog van opkijkt. Honderden gingen u in de daad vooraf !

Jan Delvaux

“Ten Days Of Techno At The Red Tape Building” loopt van zaterdag 15 juli tot maandag 24 juli in de Belfortstraat. De deuren openen om 22 uur en de koncerten beginnen rond middernacht. Info : 09/223.81.68.

“The Jim Rose Circus Sideshow” huist van vrijdag 14 tot zaterdag 22 juli in de vroegere Renault-garage op het Anseeleplein (zie Vrijdagmarkt). Dinsdag 18 juli is het rustdag met koncerten van Kiss My Jazz en Moondog Jr. Reservaties : 09/233.77.88.

Kenny Larkin : tuk op chaos en begripsverwarring.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content