ELS VAN DEN ABBEELE

Jacques Vermeire verhuist van de BRTN naar VTM. Met het contract dat Vermeires productiehuis D&D Humor tekende, zou een bedrag gemoeid zijn van één miljard frank, over vijf jaar. ?We investeren in talent,? zegt perschef Els Van Den Abbeele van VTM.

?Als er verschillende producties per jaar voortkomen uit de overeenkomst, zou tweehonderd miljoen per jaar geen uitzonderlijk bedrag zijn. Je maakt geen fictiereeks voor één miljoen frank. Vergeleken bij de tarieven en de omvang van de tv-ploegen in het buitenland, stelt het contract met D&D Humor niets voor.

Bij de BRTN vindt men de prijs te hoog. Volgens mij is er meer aan de hand. Als iemand overstapt naar een andere zender, doet hij of zij dat nooit alleen om een hogere gage. Men kiest voor inhoud. Als Jacques Vermeire bij de BRTN onvoldoende kansen krijgt om zijn ideeën te ontwikkelen, trekt hij naar een ander adres.

Het gaat hier om iemand die een bedrijfje wil uitbouwen waarin humor wordt bedacht en uitgewerkt. Een soort van denktank waarin komisch talent zijn ideeën verzamelt. Als je goede humor wil maken, moet je een ploeg van creatieve geesten samenstellen. Humor betekent : hard werken. Die mensen kan je echter niet aantrekken, als je ze geen werkzekerheid biedt. Dus moet VTM bedrijven zoals D&D Humor langdurige overeenkomsten aanbieden.

De BRTN zegt : we kopen geen lege doos, D&D Humor kan nog geen concrete projecten voorleggen. Wij zeggen : je moet investeren in talent. Als VTM een nieuw productiehuis de kans biedt een reeks programma’s te ontwikkelen, dan vertrekken we op basis van hun knowhow, we stellen vertrouwen in hun talent. Jacques Vermeire wil vooruit kijken naar een moment dat de kijker hem even beu is. Als het zover is, wil hij met zijn kennis van zaken werken aan nieuwe komische figuren. Die visie kan hij bij VTM realiseren. Bij de BRTN blijkbaar niet. Mocht men bij de openbare omroep op langere termijn kunnen denken, dan was de overstap er volgens mij niet gekomen.

Het ligt in onze opdracht als omroep om de audiovisuele wereld te stimuleren. Als we aan kleinere bedrijven geen werkzekerheid kunnen bieden voor een aantal jaren, als we continuïteit en artistieke groei in de weg zouden staan, dan zouden we verkeerd bezig zijn.?

BOB DE GROOF

?Wij kunnen en willen niet meedoen aan de prijzenslag die momenteel in het medialandschap gevoerd wordt,? zegt Bob De Groof, woordvoerder van de BRTN, in een reactie op het vertrek van Jacques Vermeire naar VTM. ?Dat werknemers van de BRTN op een bepaald moment vertrekken, is een normaal proces.?

?We zijn ontgoocheld over het vertrek van Jacques Vermeire, maar niet ontstemd. De onderhandelingen zijn verlopen in een open sfeer. De som van tweehonderd miljoen die het productiehuis D&D Humor, waarvan Vermeire aandeelhouder is, vroeg in ruil voor exclusiviteit, ligt gewoon te hoog voor ons.

Bovendien wilde D&D Humor een verbintenis aangaan voor een periode van vijf jaar. Te lang, menen wij. Mede omdat het bedrijf jong is en nog veel te bewijzen heeft. Als men ons een gebrek aan langetermijndenken verwijt, wil ik toch wijzen op het verschil tussen een bedrijf en een openbare omroep. Langetermijndenken voor een bedrijf betekent : de portefeuille gedurende een lange periode gevuld houden. Voor de BRTN betekent het : de mogelijkheid openhouden om te reageren op de wisselende wensen van de kijkers.

De BRTN wil het grootste productiehuis van Vlaanderen blijven. Dat kunnen we moeilijk een langdurige verbintenis met een externe leverancier aangaan. Sommige programma’s mogen niet buitenshuis gemaakt. Diensten als duiding en drama moeten we in eigen handen houden. Voor zulke producties hebben we de geschikte personen, en we zijn goedkoper af als we het zelf doen.

Het uitgangspunt van de BRTN en van VTM is totaal verschillend. VTM moet vooral de tijd tussen de reclameblokken vullen met programma’s die de kijkers genereren die de adverteerders proberen te bereiken. De BRTN heeft als taak om informatieve en didactisch verantwoorde televisie te brengen.

Dat werknemers van de BRTN op een bepaald moment vertrekken, is een volkomen normaal proces, inherent aan een situatie met meer dan één tv-omroep. Als iemand weggaat, komt iemand anders zijn plaats innemen. Er is altijd nieuw talent. Als er zo’n hoge bedragen in het spel zijn, zetten we een stapje terug en kijken toe van aan de zijlijn. We kunnen en willen niet meedoen aan de prijzenslag die momenteel gevoerd wordt in het medialandschap.?

Opgetekend door Bart Vandormael

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content