Rik Van Cauwelaert
Rik Van Cauwelaert Rik Van Cauwelaert is directeur van Knack.

Verkeersminister Michel Daerden bestelde een financiële doorlichting van de RMT. Zijn vriend Fernand Detaille kreeg de opdracht.

DE REGERING mag dan geen geld hebben om een fatsoenlijk werkgelegenheidsplan uit de dokteren, één man is alvast zeker de komende weken en maanden aan de slag te blijven. Want minister van Verkeer Michel Daerden (PS) bestelde nog maar eens een financiële doorlichting van de Regie voor Maritiem Transport (RMT) bij zijn gewezen kollega-revisor en goede vriend Fernand Detaille.

In Oostende kunnen ze onderhand het hele havengebied plaveien met prijzige doorlichtingen en studies allerhande die de afgelopen jaren en maanden over de RMT en de ferrydienst Oostende-Ramsgate zijn geschreven. Geen van die werkstukken heeft ooit een bruikbare oplossing voor het rendabiliteitsvraagstuk van de Regie naar voren geschoven. De RMT beschikt bovendien over eigen revisoren, die jaarlijks de weinig riante financiën van het bedrijf uitvlooien. Intussen wachten de zowat 1.500 werknemers angstvallig op een oplossing voor hun moeilijkheden. Sluiting zou voor de overheid het minst kosten, maar zou uitdraaien op een ramp voor de werkgelegenheid in en om Oostende.

Dat passagiersvervoer over het Kanaal tussen de Belgische kust en Groot-Brittannië nog weinig voorstelt, blijkt nog maar eens uit de beslissing van RMT-konkurrent P & O, die binnenkort op de lijn Zeebrugge-Felixstowe alleen nog vrachtwagens overzet. Voor Zeebrugge-Dover is dat al enkele jaren het geval.

Een mogelijke uitkomst voor de RMT is een overname zonder meer door de huidige partner Sally Lines. Bij deze Skandinavische rederij blijkt daarvoor belangstelling te bestaan, al is het haar op de eerste plaats om het vrachtvervoer tussen Oostende en Ramsgate te doen. De passagiersdienst lijkt heel wat minder interesse te wekken.

Maar de tijd dringt voor de RMT. De cijfers spreken voor zich : een verlies van 2,5 miljard op een zakencijfer van amper 3,5 miljard frank. Binnenkort zit de onderneming ook aan haar leningsplafond (met staatswaarborg) van twaalf miljard frank. Daarom wil voogdijminister Michel Daerden tegen eind oktober met een reddingsplan uitpakken. Al bestaat het vermoeden dat de Luikse PS’er niet eens over de aanzet van zo’n plan beschikt.

VRIEND VAN COOLS.

Eén beslissing heeft Daerden intussen wel al genomen. Zijn goede vriend, de revisor Fernand Detaille mag nog maar eens een financiële doorlichting maken van de RMT. Wat zo’n werkstuk voor nieuws zou kunnen opleveren, zal velen benieuwen. Want een tijd geleden al maakte het auditkantoor Coopers & Lybrandt een diepgaande studie over de Regie. “Het is dan ook geen echte financiële doorlichting”, zeggen medewerkers van Daerden. “Het is veeleer een cijfermatige begeleiding van de nieuwe krisismanager die eerstdaags wordt benoemd. De opdracht van Detaille loopt tot eind oktober, tot het moment waarop de minister zijn plan indient. “

Opmerkelijk is dat minister Daerden het niet eens nodig achtte de RMT-top over zijn kontrakt met Detaille in te lichten. De bestuurders vernamen afgelopen week, toevallig, dat Detaille in Oostende rondsloop. “Ja maar, het zijn de medewerkers van meneer Detaille die het werk verrichten, ” klinkt het bij Daerden. “Want, zoals u allicht weet, Detaille spreekt geen Nederlands. “

Het kontrakt mag er in elk geval wezen. De revisor zal voor zijn opdracht weliswaar beperkt in de tijd zo’n 32.000 frank per dag faktureren.

In de rooms-rode meerderheid heeft de overeenkomst met Detaille, neergedwarreld temidden van de begrotingsperikelen, wrevel veroorzaakt. Niet alleen wordt getwijfeld aan de goede zin van de hele onderneming. Vlaamse ministers vragen zich ook af hoe zo’n kontrakt te verantwoorden valt op het moment dat honderden jobs bij de RMT op de tocht komen.

Het mistige samenspel tussen Detaille en de Luikse PS wordt in elk geval als politiek onzindelijk ervaren. Bovendien heeft Daerden, vroeger eveneens aktief als bedrijfsrevisor, meermaals met Detaille samengewerkt. Wat zelfs voor enige gêne zorgt binnen zijn eigen partij, de PS, waar Daerden nooit anders dan “de socialist met de Porsche” wordt genoemd.

Fernand Detaille kwam een jaar geleden in de publieke belangstelling toen hij, ten onrechte, in de pers werd genoemd als de koerier die de PS uitstuurde om in Luxemburg of in Italië Agusta-kommissies op te halen. Daarmee echter kwam de rol die Detaille aan de zijde van zijn vriend André Cools had gespeeld in het volle licht. De band was zeer nauw geweest. De vermoorde PS-topman noemde Detaille steeds minzaam “le p’tit Fernand”.

Detaille was immers één van die advizeurs door wie Cools zich liet bijstaan voor de uitbouw van het web van interkommunales en financieringsbedrijven dat hij om Luik legde. In zowat alle Luikse interkommunales van enige betekenis, en vooral bij de steenrijke elektriciteitsmaatschappijen, treedt Detaille steevast als revisor op. Afgezien daarvan vinden we hem ook terug bij Omob, Neos en de NMBS. Naar schatting bezet Detaille op zijn eentje een zeventigtal van die lukratieve mandaten. In de Vurige Stede wordt hij onomwonden als “de huis-revisor van de Parti Socialiste” bestempeld.

Die alomtegenwoordigheid van Detaille in overheidsbedrijven en gemengde vennootschappen begint sommigen in de rooms-rode koalitie flink op de zenuwen te werken. Vooral de schaamteloze manier waarop PS-excellenties steeds weer, en altijd tegen vorstelijke vergoedingen, een beroep doen op zijn diensten, vinden ze niet meer kosjer.

Rik van Cauwelaert

Minister van Verkeer Michel Daerden (links) doet alweer een beroep op PS-revisor Fernand Detaille (rechts).

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content