De foto’s van de Gentse School.

Enkele afgestudeerden van de afdeling fotografie aan de Gentse akademie hebben het ver gebracht. Ze maken de foto’s die ze graag maken en ze worden er nog dik voor betaald ook. Hun foto’s worden gesoigneerd en gedrukt in tijdschriften met een grote oplage, tot en met de rand van het beeld en met een diepe zwarting. Maar er is meer : die enkele afgestudeerden van de Gentse akademie hebben de Vlaamse beeldjournalistiek een andere wending gegeven. Het zijn niet alleen gewaardeerde fotografen, ze hebben ook nog wat te zeggen.

Omdat die foto-afdeling nu 25 jaar bestaat, werd er een fototentoonstelling aangericht in het museum voor fotografie. De expositie heeft niets te betekenen. Ze hangt op een domme plek, in het zaaltje waar de cola-automaat staat (en ook nog een soort ingebouwde bunker waar Agfa enkele holografische publiciteitsfoto’s aangericht heeft, kitscherige verschijnselen waarbij onder andere koning Boudewijn nog doder wordt dan hij al is). Van acht fotografen worden vijf of zes foto’s getoond en dat is te veel en te weinig. Maar de mensen van de “Gentse School” moeten het niet hebben van exposities. Hun foto’s zijn er niet voor gemaakt, die foto’s schitteren elders in hun volle glorie en ook, ze zijn al bekend.

De exposanten zijn Lieve Blancquaert, Kristien Buyse, Filip Claus, Carl De Keyzer, Patrick De Spiegelaere, Michiel Hendrickx en Johan Jacobs. Het zijn een stel eigenzinnigaards, maar ze hebben nog twee dingen gemeen : ze hebben lef en ze hebben dezelfde akademie bezocht. De foto-afdeling aan de Gentse akademie is als de mode-afdeling aan de Antwerpse akademie, ze is niet onbekend.

Hoe komt zoiets ? Een kunstschool moet het hebben van zijn leraars, maar vooral van zijn studenten. Er zijn studenten die niet alleen hun medestudenten ophitsen maar ook nog hun meesters. Het gebeurt zelden, maar het kan, en dat is aan die foto-afdeling enkele keren gebeurd. Zo kreeg de akademie aanzien en niveau.

De fotojournalistiek in Vlaanderen heeft altijd al een eigen gezicht gehad. De eigenheid vroeger was haar bescheidenheid. De foto’s werden tussen de teksten geschikt en geknipt als een letterlijke illustratie. De mening van de fotograaf was van weinig tel. Hij was het knechtje van de journalist. De fotografen van de Gentse School hebben daar iets aan veranderd. Ze hebben speelse foto’s gemaakt, met zin voor humor en gevoel voor poëzie en ze hebben op de redaktietafel geklopt, en eisen gesteld. En ingewilligd gezien.

Johan De Vos

Waalse Kaai 47, Antwerpen. Tot 17.9 open van 10 tot 17 u. Maandag gesloten. Gratis toegang.

Ook in het museum voor fotografie, een tentoonstelling van John Vink : “Vluchtelingen in de Wereld”.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content