Dahls ?Heksen” bij het RO Theater.

Het eenmansbedrijfje Niek Kortekaas draait op volle toeren. De in Antwerpen wonende Rotterdammer maakte in de eerste helft van dit seizoen de imposante decorontwerpen voor twee Ödön von Horvath-ensceneringen bij het NTG en bij Theater Antigone (?Verhalen uit het Weense Woud” en ?Kasimir en Karolien”). En hij tekende voor de inrichting van de zopas gesloten tentoonstelling ?De Stoutmoedige Diefte van het Lam Gods”. Tussendoor vloog Kortekaas naar een BBC-studio voor de mise-en-scène van ?Dido en Aeneas”, een opera van Henry Purcell. Net voor Kerstmis ging bij het RO Theater ?Heksen” in première, een toneelbewerking van een verhaal van Roald Dahl in een decor en regie van Kortekaas. Hij tekende al het decor voor twee eerdere familiespektakels van het Rotterdamse gezelschap, ?Pinocchio” en ?Het Ratteplan”.

Dahls ?Heksen” staat heerlijk haaks op de knusse en zoetsappige sprookjes waarmee rond de kersttijd zoveel kinderen naar bed worden gestuurd. Het is een vileinige vertelling over dames die er doodnormaal uitzien maar in feite heksen zijn die samenzweren om alle kinderen uit te roeien.

Kortekaas voelt zich blijkbaar goed in het cynische universum van Dahl. Hij regisseert het verhaal met een groot gevoel voor evenwicht tussen ongebreidelde fantastiek, spannende spookachtigheid en bevrijdende humor. Het ene moment kijk je je ogen uit bij het spectaculair geënsceneerde auto-ongeluk waarin de ouders van het hoofdpersonage Boy omkomen. Later zijn er huiveringwekkende scènes waarin heksenvrouwtjes hun demonische ziel blootleggen en brave kinderen in muizen omtoveren. Maar de spanning wordt altijd draaglijk gemaakt, hetzij door verbale grappen en gevatheden, hetzij door de licht absurde of ronduit karikaturale speelstijl van de akteurs.

George van Houts als Boy, het weeskindje dat dapper ten strijde trekt tegen de akelige heksen, is genietbaar als typetje maar zijn kunstmatige kinderstem en jongensmotoriek irriteert. De show wordt gestolen door Hans Leendertse als de dikke, rondborstige, goedhartige grootmoeder van Boy, en door Lieneke Leroux als de doorslechte opperheks.

?Heksen” is een brok aangenaam familievertier die opnieuw de vraag doet rijzen of het geen tijd wordt dat Kortekaas in Vlaanderen serieuze regiekansen krijgt. Het is immers geen geheim dat er een schrijnend tekort is aan jonge regisseurs met lef en verbeelding die ook de machinerie van een grote schouwburg kunnen bespelen.

Edward van Heer

Tournee door Nederland t/m 25/2. Inl. (00-32-10) 404.68.88.

Lieneke Leroux in Heksen : aangenaam familievertier.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content