In New Scientist verscheen een analyse waaruit blijkt dat de winst in verminderde CO2-uitstoot door een verhoogde verkoop van elektrische wagens volledig wordt tenietgedaan door de snelle stijging van de verkoop van energieverslindende grote SUV’s. In 2010 waren er wereldwijd 50 miljoen SUV’s op de weg, vandaag zijn het er meer dan 280 miljoen. Het is een ontmoedigende balans.

Balansen spelen ook een rol in hoe de natuur reageert op de verhoogde concentraties van CO2 in de lucht. Biologe Sara Vicca (UAntwerpen) maakt met een aantal collega’s in Nature een analyse van hoe planten en bodems verschillend kunnen reageren op een CO2-verhoging in de lucht. Planten vertalen een verhoogde CO2-concentratie doorgaans in meer groei – CO2 is een essentiële component van de fotosynthese waaruit ze hun energie halen. Maar, in tegenstelling tot de verwachting, mondt dat soms uit in een vermindering van het CO2-gehalte in een bodem.

De link tussen CO2 in planten en bodems wordt verzorgd door schimmels. Veel planten leven in symbiose met schimmelnetwerken op hun wortels. Hoe meer stoffen uit de bodem schimmels naar groeiende planten kanaliseren, hoe lager het CO2-gehalte in een bodem wordt. Maar niet alle schimmels reageren alert op een versnelling in de groei van een plant.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content