En toen waren ze met vier. Sega, pionier in de videospelletjesindustrie, wil met zijn nieuwe superkrachtige Dreamcast-console opnieuw aansluiten bij de top. PlayStation en Nintendo, momenteel de nummers één en twee op de gamesmarkt, beloven volgend jaar een antwoord klaar te hebben. De concurrentie zal op dat moment sterker zijn dan ooit tevoren, zeker nu er zich nog een vierde speler op de markt aandient. Microsoft, dat het besturingssysteem ontwikkelde voor de Dreamcast, wil namelijk een eigen spelmachine bouwen. Dat wordt te veel van het goede, beweren sommige analisten, maar wellicht vergissen ze zich. De budgetten van de spelproducenten laten immers grootse marketingcampagnes toe en de technologische vooruitgang leidt tot almaar levensechtere videoanimaties, wat doet vermoeden dat het spelletjespubliek verder zal toenemen.

Microsoft wordt een kwaaie klant, want de softwarereus heeft ruime financiële slagkracht én ervaring als producent van pc-games. Bill Gates en co zullen wel een aantal games exclusief op het nieuwe platform moeten aanbieden om de verkoop aan te zwengelen. Probleem: dat houdt in dat diezelfde games niet worden gemaakt voor de pc, het toestel waaruit Microsoft het grootste deel van zijn inkomsten haalt. Hoe dat belangenconflict zal worden aangepakt, is nog niet duidelijk.

De carrosserie van de X-Box, zoals de Microsoft-console voorlopig heet, moet nog worden gebouwd. Over de technologie in de kast is wel al het een en ander bekend. De machine wordt aangedreven door een 500 MHz-processor van Intel, die krachtiger zou moeten zijn dan de motoren van de concurrentie. De grafische chip in de console produceert 3D-animaties zonder de centrale processor te belasten. Echt uniek is de aanwezigheid van een harde schijf, die het mogelijk maakt om tussenstanden te bewaren zonder memory card. Net zoals de drie concurrenten rust Microsoft zijn spelmachine uit met een modem om on line in netwerken te kunnen spelen. Eveneens zoals bij de concurrenten zal de console DVD-games kunnen draaien. De vier producenten laten voorlopig in het midden of hun apparaten ook DVD-films zullen kunnen afspelen, maar ze zouden natuurlijk gek zijn als ze die mogelijkheid uitsluiten. Microsoft in de filmindustrie, waarom niet?

Voor de spelletjesfanaat is de komst van Microsoft goed én slecht nieuws. Goed, omdat de concurrentie een positieve invloed zal hebben op de kwaliteit en kwantiteit van het aanbod. Slecht, omdat de spelers drie of vier consoles moeten kopen om bij te blijven, een flinke investering dus.

Bart Vandormael

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content