Legros, haute-contre de Gluck, AMUZ / Antwerpen

© Senne Van der Ven

Over de Franse haute-contre (hoge tenor) Joseph Legros is een anekdote overgeleverd in de memoires van de Duitse schilder Johann Christian von Mannlich. Legros zou in 1774 de titelrol zingen in de Franse versie van Orphée die Christoph Gluck voor de Parijse opera had geschreven. Tijdens de repetitie van de openingsscène bijt Gluck, die vindt dat Orfeus’ wanhopige schreeuw ‘Eurydice!’ te mooi klinkt, Legros toe: ‘Schreeuw het gewoon uit van de pijn alsof je been wordt afgehakt!’ Wat Legros deed met, zoals Von Mannlich schrijft, ‘het grootste effect, waarmee hij zelfs de meest ongevoelige ziel raakte’. De scène zegt iets over de omwenteling die in de opera aan de gang was, maar ook over de kunst van Legros, die in staat was uit zijn aan Lully en Rameau geschoolde keurslijf te treden en revolutionaire, hedendaagse muziek uit te voeren. In Antwerpen brengt de leidende haute-contre van nu, Reinoud Van Mechelen, een selectie uit Legros’ repertoire. Wat zou Gluck van hem denken?

11.12

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content