WILFRIED BEIRNAERT

De leeftijd voor de brugpensioenen moet verder omhoog, vindt premier Jean-Luc Dehaene (CVP). Wilfried Beirnaert van het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) deelt die mening. De ingreep van vorig jaar, die de brugpensioenleeftijd al verhoogde tot 58, was maar een eerste stap.

?Het akkoord om de brugpensioenleeftijd op te voeren tot 58 jaar, was duidelijk : op termijn moet die leeftijd verder omhoog. Want wat stellen we vast : in heel wat bedrijfssectoren wordt het brugpensioen ervaren als een recht op vervroegd vertrek. En dat kan niet helemaal de bedoeling zijn. Het vervroegd pensioen zorgt ervoor dat oudere werknemers in bedrijven die moeten inkrimpen, niet in de werkloosheid terechtkomen. En het maakt plaatsen vrij voor jonge werkzoekenden. Alleen, op dit moment gaat het bij vele vroege vertrekkers niet om het ontsnappen aan de werkloosheid, maar om de keuze tussen werken of stoppen met werken.

Wat me begint te verontrusten, is dat bedrijven me zeggen dat door de mogelijkheid van brugpensionering, een hoop waardevolle krachten weggaan, werknemers waarvoor men geen vervanger vindt. Het gebrek aan geschoolde mensen is trouwens de voornaamste oorzaak voor het feit dat het productie-apparaat niet op volle toeren draait, zo blijkt uit een enquête van de Nationale Bank. Bijscholing van de werknemers of niet, er komen gaten die niet opgevuld geraken. Het gevolg : krapte en spanningen op de arbeidsmarkt. Men grijpt te snel naar het brugpensioen. De enige manier om dat af te remmen, is de brugpensioenleeftijd verhogen.

In Duitsland, Frankrijk en Nederland is men er trouwens al volop mee bezig. Ik ontken niet dat het brugpensioen in bepaalde regio’s en subregio’s een instrument van werkverdeling kan zijn, maar in een toenemend aantal gevallen geldt het als een opstaprecht, niet als middel om de arbeidsmarkt in balans te brengen.

Daarnaast houdt brugpensioen een hoge kostfactor in. Als wordt gezegd dat de kosten van de vergrijzing van de bevolking betaalbaar zullen blijven, lijkt me dat een zeer rooskleurige voorstelling van de zaken. Het principe van brugpensioen, dat werd bedacht in ’74, in een andere arbeidsmarktsituatie dan die van vandaag, is voorbijgestreefd. Op termijn moet de leeftijd voor vervroegd pensioen convergeren met de klassieke pensioenleeftijd.?

MIA DE VITS

Brugpensioen is een belangrijke factor van arbeidsherverdeling, vindt Mia De Vits, algemeen secretaris van de socialistische vakbond ABVV. De lasten als gevolg van de toenemende vergrijzing, kunnen worden opgevangen zonder aan de brugpensionering te raken, aldus De Vits, die erop wijst dat de regering haar beloften niet is nagekomen.

?Het brugpensioen heeft een arbeidsherverdelende functie, naast andere formules van werktijdverkorting. Zelfs met de huidige groeicijfers, blijft arbeidsherverdeling nodig om jongeren en werklozen aan een job te helpen. Daarnaast biedt het brugpensioen een oplossing voor werknemers die het werkritme in het bedrijf niet meer aankunnen.

Slechts één op drie mannen tussen 55 en 64 jaar werkt : inderdaad een laag cijfer. Maar dat komt omdat bedrijven mensen van 45 of 50 als oud beschouwen en aan de kant schuiven. Er gaat te weinig aandacht naar permanente vorming en opleiding van het personeel. Dat moet veranderen. Maar ondertussen zitten we met een sociaal probleem waar we een menselijke oplossing voor moeten vinden. En die oplossing heet : brugpensioen.

Premier Dehaene zegt dat er zwaarder moet worden ingegrepen in de pensioenen. Berekeningen van het Planbureau wijzen echter uit dat de kosten van de veroudering betaalbaar blijven. Er zijn reeds maatregelen genomen : er is een akkoord gesloten voor de verhoging van de brugpensioenleeftijd tot 58 jaar. Verder verhogen mag niet.

Nu is het zaak om een demografische reserve aan te leggen, als appeltje voor de dorst. In het budget van de sociale zekerheid moet een reserve worden opgebouwd, geld waarmee de meerlasten als gevolg van de vergrijzing kunnen worden betaald. Het is niet eens nodig om nieuwe belastingen te heffen of extra sociale bijdragen aan te rekenen. Die reserve kunnen we financieren met het geld dat elk jaar vrijkomt dankzij de verlaging van de schuldenlast. Een verlaging die nodig was in het kader van Europa. Bij de vorige pensioenhervorming beloofde de regering de aanleg van zo’n reserve, maar ze kwam die belofte niet na. En nu wil Dehaene dus verder snoeien in de pensioenen, terwijl het eigenlijk allemaal anders kan. Daarom protesteren we. Nogmaals : de pensioenen blijven betaalbaar, de stijgende last kunnen we opvangen door een demografische reserve.?

Opgetekend door Bart Vandormael

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content