InfoSage van IBM : voor selectiviteit.

Als Digital uitpakt met een stunt kan IBM natuurlijk niet achterblijven. Bij Big Blue beseften dat ze niet met een tweede Altavista of Switchboard moesten aanzetten. Wat kan het leven van een webzapper nog verbeteren ? De informatie ligt op het Internet en de gebruiker kan ze opsnorren. Vervolgens kan hij vriendjes zoeken en communiceren. Wat mankeert hier nog ?

De filter natuurlijk. In de klassieke media filteren kranten en weekbladen de massale informatiestroom tot een verteerbaar relevant pakketje nieuws. Op het Internet zit de gebruiker echter op de spreekwoordelijke hooiberg, zeg maar mesthoop.

Vandaar de behoefte aan doelgerichte informatie. Nieuws op maat, gerichte marketing en zo meer. IBM is natuurlijk niet doof en ontwierp een systeem dat informatie op maat aflevert. InfoSage is voorlopig gratis.

Nu bestaan er al soortgelijke agents (handelende voorwerpen). Deze onafhankelijke programmaatjes zoeken zelf informatie op basis van een profiel dat de eigenaar hen meegaf. De meeste agents blijken echter waardeloos. De suggesties die ondergetekende van, bijvoorbeeld, de agent WebHound ontvangt, zijn verschrikkelijk banaal.

InfoSage van IBM daarentegen is indrukwekkend genuanceerd. De gebruiker moet wel eerste een Windows-programma ophalen voor hij zijn profiel kan doorgeven aan InfoSage. Het profielenprogramma werkt onder OS/2 Warp, Windows 3.1, 3.11 en Windows 95.

InfoSage levert de informatie twee keer per dag in een gepersonaliseerde newsletter, ofwel via het web ofwel via elektronische post. De Profile Editor software is wel relatief omvangrijk (1,9 Mb om te downloaden en 2,5 Mb op de harde schijf na installatie).

De trend van gratis toegankelijke technologie of software is voor de computerleek leuk meegenomen. Deze drie sites illustreren ook dat de lyrische lof voor de bestaande zoekmechanismen misplaatst was. Nu serieuze bedrijven met jarenlange expertise hun eerste commerciële pasjes zetten op het Internet, vallen de maskers af.

http://www.switchboard.com

http://www.altavista.com

http://www.infosage.ibm.com

Lode Goukens

Lode. Goukens@knack.eunet.behttp://www.eunet.be/rent-a-page/goukens/vraagbk2.htmlRoularta Media Groupinformatie en service : http://www.roularta.be/

InfoSage: de naald in de hooiberg.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content