De Amerikaanse Internetaanbieder America Online (AOL) heeft meer dan zeshonderd miljard frank veil voor de overname van Time Warner (moederbedrijf van filmproducent en platenmaatschappij Warner, alsook van CNN en het magazine Time). Het geeft aan dat de multimediawereld op weg is naar convergentie.

Stephen Case, grote baas van AOL, broedt al een hele tijd op zo’n grootschalige allesomvattende synthese, waarbij televisie, Internet en andere media samengaan en entertainment, informatie, communicatie en commercie worden gecombineerd. Vorig jaar liet hij zich verschillende keren ontvallen dat hij fusies wilde aangaan met media- en televisiemaatschappijen. “De kracht van deze overname ligt niet in wat ze nu oplevert, maar wat ze in de toekomst zal opleveren”, aldus Case. Hij verwijst daarbij naar de talloze mogelijkheden om televisie en Internet aan elkaar te koppelen. Terwijl we naar een voetbalwedstrijd kijken, vragen we even de bio van onze favoriete spelers op. Als een spits een hattrick scoort, controleren we even of hij dat vorig jaar ook gedaan heeft. En in één vloeiende beweging bestellen we kaartjes voor de partij van volgende week. Of we herinneren een vriend on line aan het feit dat de match net begonnen is. Terwijl we naar het journaal kijken, laten we de beurscijfers over het scherm rollen. Of we doorlopen simultaan de krantenkoppen.

Een film programmeren via de video hoeft niet meer, we downloaden hem gewoon. Het zijn slechts de meest voor de hand liggende voorbeelden, met een creatieve geest bedenk je er nog veel meer. Op korte termijn is het belangrijk voor America Online dat het via Time Warner toegang krijgt tot de televisiekabel om zijn Internetdiensten aan te bieden.

Dat moet nu allemaal via de telefoonlijn. De tv-kabel is interessanter omdat hij hogere transmissiesnelheden van data aankan, waardoor de surfer minder lang hoeft te wachten vooraleer een Internetpagina op het scherm staat. Time Warner is de tweede aanbieder van kabeltelevisie in Amerika, na AT&T. America Online heeft overigens lange tijd geprobeerd om AT&T te overtuigen om Internetaanbieders gebruik te laten maken van de kabel. Zonder succes. Dan maar op de radicale manier, zal Case gedacht hebben. Aan het hoofd van het nieuwe megabedrijf AOL Time Warner, geschat op 1400 miljard frank en met een klantenbestand van zowat 140 miljoen abonnees (20 miljoen van AOL en 120 van Time Warner), beschikt Case alvast over de nodige panache om zijn visie door te zetten.

Televisie wordt onderdeel van het Internetaanbod. En omgekeerd.

Bart Vandormael

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content