JA

U stelt drie geluidsniveaus voor – maximaal 90, 95 of 100 dBa – en bijbehorende verplichtingen voor organisatoren, zoals gratis oordopjes bij 100 dBa. Die maximumnorm is niet werkbaar, klinkt het in de sector.

De maximumnorm in Duitsland is 99 dBa; Zweden, Oostenrijk en Zwitserland hanteren 100 dBa. Tijdens het overleg kwam het Zwitserse model van 2007 als basis naar voren.

Wie het maximumgeluid wil produceren, moet de meting op een scherm projecteren, zodat het publiek weet waar het aan toe is.

Audiologen, zoals Bart Vinck (UGent), zien al jaren de gehoorschade toenemen door luide muziek. Terwijl zij 95 dBa voorstelden als norm, spraken muziekfestivals vorig jaar vrijblijvend 103 dBa af. We landen nu ergens in het midden.

Door ook achteraan en in het midden boxen te plaatsen, kunnen concertorganisatoren de muziekbeleving garanderen zonder het publiek te overbelasten.

Discotheken kunnen hier perfect mee leven.

In een kleinere zaal kan een onversterkt drumstel uw voorgestelde maximumnorm al overschrijden.

Dat mag. Zolang de gemiddelde meting gedurende een kwartier er maar onder blijft.

Ook jeugdhuizen die de lagere norm hanteren hebben apparatuur nodig voor voortdurende metingen. Onbetaalbaar, zeggen zij.

Een norm introduceren zonder het meten te verplichten, is als autorijden zonder snelheidsaanwijzer. Dj’s hebben vaak zelf meetapparatuur en heel wat lokale overheden stellen ze – gratis of tegen een kleine vergoeding – ter beschikking.

De sector kan opmerkingen formuleren tot 11 februari. Is het denkbaar dat de maximumnorm daarna nog wordt herzien?

(ontwijkend) Dat zullen we dan bekijken. We mikken op een regeling die ingaat tegen de zomer.

Hoog inzetten is een beproefde onderhandelingstechniek. Is dit er een staaltje van?

Nee, echt niet. Dit is een realistisch en goed voorstel, dat de gehoorschade bij het publiek kan beperken.

De minister wil 100 dBa als norm, wat ongeveer dubbel zo stil overkomt als de 103 dBa die de muzieksector voorstelt. Afgaand op wat audiologen vroegen (95 dBa), lijkt Schauvlieges voorstel evenwel billijk.

Toch staat de minister onder druk van de audiologen. Dat zij alleen rekening houden met medische factoren is hun goed recht, maar ze missen duidelijk voeling met de praktijk.

Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hanteren 103 dBa en meer als norm. De landen die 100 dBa hanteren, doen dat alleen in theorie. Een aantal Zwitserse en Duitse clubs bijvoorbeeld, laten voor bepaalde muziekgenres normoverschrijdingen toe. Sommige bands betalen op voorhand al de boete. 100 dBa als maximumnorm installeren betekent dus het publiek de illusie geven dat het veilig is, terwijl het tegendeel geldt.

In kleinere zalen kan zelfs een onversterkte drum al 100 dBa overschrijden. Hoe moet je de stem dan nog verstaanbaar maken? En maken dat bas en gitaar niet verdwijnen?

Eenvoudig: stiller spelen.

Zo simpel is dat niet, want een groep heeft een bepaalde sound. Om die tot zijn recht te laten komen, heb je vaak een welbepaald volume en speeltechniek nodig. Je kunt de drummer van een rockband als Triggerfinger toch niet vragen om jazzy te spelen in de plaats van normaal?

Bij wijze van test hebben we vorig jaar in de kleine en grote zaal van AB een maand lang 102 dBa als norm gehanteerd. Weet je wie die al bijna overtrad? De Kreuners en De Mens.

De muzieksector vraagt een werkbare norm met een groot draagvlak.

Als men de gehoorschade wil beperken moet men trouwens vooral de grote boosdoener aanpakken: de mp3-speler.

Daarvoor geldt Europese wetgeving, zegt het kabinet-Schauvliege.

Wees dan consequent en pak álles Europees aan. Want dit heeft geen zin. Het enige resultaat is dat grote bands België overslaan.

NEE

U stelt drie geluidsniveaus voor – maximaal 90, 95 of 100 dBa – en bijbehorende verplichtingen voor organisatoren, zoals gratis oordopjes bij 100 dBa. Die maximumnorm is niet werkbaar, klinkt het in de sector.

De maximumnorm in Duitsland is 99 dBa; Zweden, Oostenrijk en Zwitserland hanteren 100 dBa. Tijdens het overleg kwam het Zwitserse model van 2007 als basis naar voren.

Wie het maximumgeluid wil produceren, moet de meting op een scherm projecteren, zodat het publiek weet waar het aan toe is.

Audiologen, zoals Bart Vinck (UGent), zien al jaren de gehoorschade toenemen door luide muziek. Terwijl zij 95 dBa voorstelden als norm, spraken muziekfestivals vorig jaar vrijblijvend 103 dBa af. We landen nu ergens in het midden.

Door ook achteraan en in het midden boxen te plaatsen, kunnen concertorganisatoren de muziekbeleving garanderen zonder het publiek te overbelasten.

Discotheken kunnen hier perfect mee leven.

In een kleinere zaal kan een onversterkt drumstel uw voorgestelde maximumnorm al overschrijden.

Dat mag. Zolang de gemiddelde meting gedurende een kwartier er maar onder blijft.

Ook jeugdhuizen die de lagere norm hanteren hebben apparatuur nodig voor voortdurende metingen. Onbetaalbaar, zeggen zij.

Een norm introduceren zonder het meten te verplichten, is als autorijden zonder snelheidsaanwijzer. Dj’s hebben vaak zelf meetapparatuur en heel wat lokale overheden stellen ze – gratis of tegen een kleine vergoeding – ter beschikking.

De sector kan opmerkingen formuleren tot 11 februari. Is het denkbaar dat de maximumnorm daarna nog wordt herzien?

(ontwijkend) Dat zullen we dan bekijken. We mikken op een regeling die ingaat tegen de zomer.

Hoog inzetten is een beproefde onderhandelingstechniek. Is dit er een staaltje van?

Nee, echt niet. Dit is een realistisch en goed voorstel, dat de gehoorschade bij het publiek kan beperken.

De minister wil 100 dBa als norm, wat ongeveer dubbel zo stil overkomt als de 103 dBa die de muzieksector voorstelt. Afgaand op wat audiologen vroegen (95 dBa), lijkt Schauvlieges voorstel evenwel billijk.

Toch staat de minister onder druk van de audiologen. Dat zij alleen rekening houden met medische factoren is hun goed recht, maar ze missen duidelijk voeling met de praktijk.

Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk hanteren 103 dBa en meer als norm. De landen die 100 dBa hanteren, doen dat alleen in theorie. Een aantal Zwitserse en Duitse clubs bijvoorbeeld, laten voor bepaalde muziekgenres normoverschrijdingen toe. Sommige bands betalen op voorhand al de boete. 100 dBa als maximumnorm installeren betekent dus het publiek de illusie geven dat het veilig is, terwijl het tegendeel geldt.

In kleinere zalen kan zelfs een onversterkte drum al 100 dBa overschrijden. Hoe moet je de stem dan nog verstaanbaar maken? En maken dat bas en gitaar niet verdwijnen?

Eenvoudig: stiller spelen.

Zo simpel is dat niet, want een groep heeft een bepaalde sound. Om die tot zijn recht te laten komen, heb je vaak een welbepaald volume en speeltechniek nodig. Je kunt de drummer van een rockband als Triggerfinger toch niet vragen om jazzy te spelen in de plaats van normaal?

Bij wijze van test hebben we vorig jaar in de kleine en grote zaal van AB een maand lang 102 dBa als norm gehanteerd. Weet je wie die al bijna overtrad? De Kreuners en De Mens.

De muzieksector vraagt een werkbare norm met een groot draagvlak.

Als men de gehoorschade wil beperken moet men trouwens vooral de grote boosdoener aanpakken: de mp3-speler.

Daarvoor geldt Europese wetgeving, zegt het kabinet-Schauvliege.

Wees dan consequent en pak álles Europees aan. Want dit heeft geen zin. Het enige resultaat is dat grote bands België overslaan.

Opgetekend door Jan Jagers

‘Dit is een realistisch en goed voorstel.’

‘De landen die 100 dBa hanteren, doen dat alleen in theorie.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content