In Athene is de strijd losgebarsten, maar hoe zit het intussen met de Olympische Spelen van 2016 in Vlaanderen?

Yves Leterme (CD&V) is verhuisd van de oppositie naar de regering, zijn voorganger Bart Somers (VLD) bekommert zich voltijds om het welzijn van zijn eigen partij. Kortom, de meest fanatieke voor- en tegenstanders van mogelijke Olympische Spelen in Vlaanderen hebben het te druk met andere dingen om hun hero-isch duel voor te zetten. Nu de politiek zwijgt, zet het Belgisch Olympisch & Interfederaal Comité (BOIC) een stap naar voren.

‘Wij willen een kandidatuur van Vlaanderen steunen, maar geloven niet in de kostenraming van 4,1 miljard euro voor de organisatie van de Spelen’, aldus BOIC-marketingdirecteur Piet Moons. ‘We zullen goedkoper uitkomen dan de 181 miljard dollar die Peking uittrekt voor de Spelen van 2008. Dat bedrag dekt grote infrastructuurwerken, zoals de uitbouw van het metronet en de luchthaven. Een beter referentiepunt: Athene zit tegen 6,6 miljard euro.’

Zonder infrastructuurwerken zouden we het misschien met 4,1 miljard redden, maar dat scenario lijkt niet haalbaar. ‘In de huidige kostenraming van de Vlaamse regering wordt bovendien geen rekening gehouden met de exploitatiekosten van de infrastructuur na de Spelen.’ Die laatste kostenposten worden moeilijk om dragen, aldus Moons. ‘Geld verzamelen voor de eigenlijke organisatie is een minder groot probleem, dankzij de inkomsten via uitzendrechten, internationale sponsors en plaatselijke partners.’

Moons heeft overigens niet te klagen over de sponsorwerving. De olympische gedachte is zo sterk, dat bedrijven zich spontaan aanmelden. Resultaat: rond de Spelen in Sydney haalde het BOIC 2,5 miljoen euro per jaar binnen, voor de Spelen in Athene is dat drie miljoen euro per jaar. Omdat Athene een grotere marketingwaarde heeft dan Sydney? Neen, omdat bedrijven de maatschappelijke waarde van sport en gezondheid willen onderstrepen. ‘Met name onze Olympic Health Foundation, die jongeren aanzet tot sporten en tot het kweken van gezonde levensgewoonten, doet het totale sponsorgeld stijgen.’

Onder andere sportdrankproducent Aquarius en supermarktketen Delhaize betalen 125.000 euro aan de Foundation. Die premie geeft hen echter niet het recht om het logo met de olympische ringen in hun promotiecampagnes te gebruiken. Dat recht is voorbehouden aan de negen commerciële partners van het Belgian Olympic Team, waaronder Belgacom en Nuon, die elk 250.000 euro hebben neergelegd. Zij zijn zichtbaar wanneer het BOIC met de Belgische atleten naar buiten komt, maar staan nog altijd in de schaduw van de internationale hoofdsponsors, onder wie Coca-Cola, McDonald’s, Visa en Samsung.

B.V.D.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content