‘Een hoog fuck you-gehalte’

Gerda Dendooven
Hier staat ingevoegde content die informatie op uw apparaat wil opslaan en/of openen. U heeft hiervoor geen toestemming gegeven.
Klik hier om dit alsnog toe te laten

Waarom wilt u dit werk met de wereld delen?

Gerda Dendooven: Heel het oeuvre van Paula Rego speelt zich af tussen verbeelding, woede en erotiek. Ze schildert altijd erg sterke vrouwen – niet alleen in hoe ze eruitzien, maar ook in wat ze doen. Ze hebben een hoog fuck you-gehalte. En tegelijkertijd zit er een grote kwetsbaarheid, een grote menselijkheid in. Het zijn impressionante werken: fysiek is het een hele krachttoer om zulke grote doeken te maken.

Herkent u echo’s in uw eigen leven?

Dendooven: Rego maakt een cross-over tussen het verhalende en het autonome van schilderkunst. In de jaren 80 en 90 was het verhalende, zelfs het figuratieve not done in de schilderkunst, ‘illustratief’ was – en is nog steeds – een scheldwoord. Gelúkkig is dat aan het verdwijnen. Rego trekt zich daar niets van aan. Ze vertelt haar verhaal en neemt een standpunt in: de sterke vrouw die zich ontdoet van conventies en van de druk die op haar wordt gelegd.

Gerda Dendooven werd pas gelauwerd op het illustratiefestival Picturale in Ronse (tot 16/04). Ze tekent live bij de opvoering van Edvard Griegs Peer Gynt (02/04 De Spil Roeselare, 04/04 Bijloke Gent).

Schilderkunst Paula Rego - The Policeman's Daughter (1987)
Schilderkunst Paula Rego – The Policeman’s Daughter (1987)
Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content