Dezer dagen is er heel wat te doen om gezonde voeding. McDonald’s viert zijn vijftigste verjaardag – in het teken van frieten en hamburgers – maar toch willen we ook wat de nieuwe gezonde trend betreft een leidinggevende rol spelen. We zijn bekommerd om onze klanten. We willen onze verantwoordelijkheid opnemen en dus hebben we een wereldwijde campagne gelanceerd in verband met sport en gezonde voeding.

Men verwijt ons weleens dat te vaak eten bij McDonald’s toch niet gezond kan zijn. Maar daar wil ik tegenover plaatsen dat hóé gezond je eet wel degelijk afhangt van hoe vaak je bij McDonald’s eet, alsook van hoeveel sport je tegelijk doet. Alles draait erom hoeveel calorieën je opneemt en hoeveel er nadien verbrand worden.

Dat McDonald’s verantwoordelijk zou zijn voor het veelbesproken probleem van overgewicht? Daarop wil ik het volgende antwoorden: elk individu draagt zelf de verantwoordelijkheid voor wat hij eet. McDonald’s is slechts één manier om je te voeden – er zijn er tal van andere. De doorsneeklant komt slechts driemaal per maand bij McDonald’s eten. Voor de 88 andere maaltijden in dezelfde maand, kiest hij voor een andere voeding.

Met andere woorden: het probleem van overgewicht hebben we niet veroorzaakt, maar we willen wel meehelpen om het op te lossen. Eerder al lanceerden we gezonde maaltijden zoals salades, cholesterolvrije muffins en vetarme burgers. Sommige menu’s werkten, en andere niet en dus moesten we voorzichtig worden. We zijn tenslotte een bedrijf dat streeft naar winst, en dus moeten we producten op de markt brengen die de klant ook wil. Vandaag gaat dat al wat gemakkelijker. De maatschappij is geevolueerd: meer dan vroeger willen de mensen ook weleens iets anders eten. Maar wat we brengen, moet in elk geval betaalbaar blijven. Het moet snel bereid kunnen worden en het moet nog goed smaken ook. Sinds de ‘gezond’-campagne van vorig jaar zijn we alvast de grootste afnemers van appelen geworden in de VS: dit jaar alleen al zullen we 24 miljoen appelen hebben aangekocht.

Of dat onze vaste klanten – hamburgerliefhebbers – niet afschrikt? Hoegenaamd niet. McDonald’s is een rekbaar merk. Een groot deel van onze omzet halen we nu al uit salades en kipgerechten. Zelfs wie bij ons een slaatje eet, krijgt het McDonald’s-gevoel meegeleverd.

Of we ten slotte niet vrezen voor miljoenenclaims zoals in de tabaksindustrie? Inderdaad, er loopt in New York een proces van twee tieners die McDonald’s voor de rechtbank daagden, omdat ze lijden aan overgewicht en zich door ons bedrijf misleid voelden. Maar ik hoop oprecht dat in dat proces het gezond verstand primeert. Want zoals zo vaak in dat soort zaken, draait het om slechts één ding: de advocaten willen hun eigen zakken vullen. Bovendien hebben tabak en voeding niets met elkaar gemeen: eten is levensnoodzakelijk, roken niet.

Waar we inmiddels naar streven, is een continue groei. Eind jaren negentig en begin van deze eeuw nam het aantal McDonald’s-restaurants per jaar met tien procent toe, maar dat cijfer hebben we doen zakken tot één procent per jaar. Ons devies luidt vandaag: ‘Liever beter dan groter.’ En dat plan werkt. In 2004 haalden we met 19 miljard dollar omzet wereldwijd het beste cijfer sinds 17 jaar. Per dag ontvangen we 2 miljoen klanten meer dan twee jaar terug. Wie kan dat evenaren?

Gerry Meeuwssen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content