De patiënt wordt klant

Voka wil aandacht toespitsen op meest urgente noden. © IMAGE GLOBE
Luc Baltussen
Luc Baltussen Luc Baltussen is redacteur bij Knack.

Voka richt een ‘kennis-en-doeplatform’ op om ondernemers, instellingen, kenniscentra en patiënten te laten samenwerken aan de vernieuwing van de zorgsector.

In ons ziekenhuisdossier van februari pleitte gezondheids- en farma-econoom Lieven Annemans (Fellow van het Itinera Institute en hoogleraar in Gent en Brussel) voor meer doelmatigheid in onze gezondheidszorg. Beleidsmakers moeten meer oog hebben voor de gezondheidswinst die ze met hun budgetten kunnen boeken en zorgverleners moeten durven in te zien dat elke ingreep centen kost die niet meer aan een andere patiënt besteed kunnen worden. Alleen door samen te werken, kunnen ze hopen op een gezondheidszorg die méér bereikt met de altijd beperkte middelen.

Het initiatief waarmee de Vlaamse ondernemersorganisatie Voka nu uitpakt, de oprichting van een Voka Health Community, heeft een heel ander perspectief op de gezondheidszorg. Een intensievere communicatie tussen allerlei betrokkenen in de zorgsector – patiënten en instellingen en kenniscentra aan de ene kant, ondernemers aan de andere – kan uiteraard nuttig zijn om ondernemers te helpen hun aandacht toe te spitsen op de noden die door de sector zelf als het meest urgent gezien worden. Voor de ondernemers gaat het daarbij om het inschatten en exploreren van een markt. Nieuwe oplossingen moeten inspelen op de verwachtingen van ‘kritische patiënten’ én het economisch potentieel van de sector vleugels geven. Waarbij de Vlaamse markt trouwens kan dienen als opstapje naar buitenlandse markten. In het zog van wat met de biogenetica en de windenergie gebeurde, hopen Vlaamse ondernemers de goede reputatie van onze gezondheidszorg te kunnen gebruiken als een golf om naar internationale wateren te surfen.

Het typeert het discours van het Voka-initiatief dat het veel nadruk legt op de waarde die gecreëerd kan worden voor de ‘patiënt-klant’ en minder op de toegevoegde waarde die een goede gezondheidszorg oplevert voor een samenleving en die toch de voornaamste reden vormt waarom overheden erin zouden investeren. Dat verschil in accent neemt niet weg dat ook in het Voka-verhaal duidelijke echo’s weerklinken van wat we al bij Lieven Annemans hoorden, zoals het belang van preventie en technologie. Om de Voka Health Community te lanceren, is de ondernemersorganisatie dan ook niet over één nacht ijs gegaan. Tal van betrokkenen werd om input gevraagd. Volgens Voka was het enthousiasme om mee te werken groot, niet alleen bij ondernemers maar ook in de sector zelf en bij de kennisinstanties.

Redenen om creatief te zijn in de gezondheidszorg, zijn er dan ook te over. Voka zelf noemt de vergrijzing en het toenemende aantal chronische zieken. Ook de manier waarop patiënten zichzelf meer en meer als ‘klant’ van de gezondheidszorg zien, creëert nieuwe mogelijkheden.

Luc Baltussen

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content