De opgevoerde e-bike: een gevaar op de weg

DE E-BIKE is niet gemaakt voor hoge snelheden. © Belgaimage
Jelle Dehaen
Jelle Dehaen Medewerker Knack, historicus, filosoof, auteur

Voor 130 euro kun je een elektrische fiets tunen. Daardoor zal hij stukken sneller gaan, maar het is onveilig en kan tot strafrechtelijke vervolging leiden.

Vanaf 1 oktober is een nieuwe wetgeving voor e-bikes van kracht. Dat is geen toeval: het zijn bijzonder populaire voertuigen, en zeker niet meer alleen bij senioren. In 2015 was ongeveer een derde van alle verkochte fietsen elektrisch. Een normale e-bike – kostprijs: ongeveer 2000 euro – biedt tot 25 kilometer per uur ondersteuning bij het trappen. Sneller rijden kan alleen als je jezelf in het zweet werkt. Daarnaast zijn er de speed pedelecs – kostprijs: ongeveer 3500 euro – waarvan de motor je tot 45 per uur ondersteunt. Wie met een beperkter budget een speed pedelec het nakijken wil geven, kan zijn toevlucht nemen tot een nieuwe trend en zijn e-bike opvoeren.

Om een e-bike te tunen, hoef je geen ingenieur te zijn. Bij fietsenhandelaars en op het internet kun je voor 130 à 200 euro een set kopen die een handige harry in een uurtje geïnstalleerd krijgt. De kit manipuleert de computer en de sensoren. Daardoor zal de motor hulp blijven bieden, zelfs wanneer je met vijftig per uur over het fietspad dendert. Aanbieders van de kits beweren dat hun software discreet is, en dat je hem in een handomdraai kunt verwijderen. Maar fietsfabrikanten kunnen via het logboek van de e-bike achterhalen of eraan gemorreld is. In dat geval verliest de klant zijn garantie.

Wie volhardt in de boosheid, wordt vanwege zijn hogere maximumsnelheid onderworpen aan de regels voor speed pedelecs. De wetgever stelt de speed pedelec gelijk aan een bromfiets: de bestuurder moet minstens zestien jaar zijn, een rijbewijs hebben, een helm dragen, en de fiets zelf moet een nummerplaat hebben. Die moet de bestuurder aanvragen bij de Dienst voor Inschrijvingen van Voertuigen (DIV). ‘Maar dat gebeurt bijna nooit’, zegt Sven Hendrickx van de DIV. ‘Wie zijn fiets opvoert, doet dat bijna altijd clandestien. In het slechtste geval kan zo’n fiets afgekeurd worden.’

Opmerkelijk: of een e-bike is opgevoerd, kan de politie voorlopig alleen (laten) controleren in een laboratorium, en niet in het verkeer. Maar dat maakt met zo’n gepimpt tuig rondrijden nog niet veiliger, zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. ‘De e-bike is niet gemaakt voor hoge snelheden. Je kunt problemen met de motor of de fiets zelf krijgen. Je kans op een ongeval ligt ook gevoelig hoger.’ Wie een ongeval heeft, kan strafrechtelijk vervolgd worden. Verzekeringsmaatschappijen zullen ook niet staan springen om voor schadeclaims op te draaien. De Cleen: ‘Tunen is gewoon niet veilig. We raden iedereen ten stelligste af om ermee te beginnen.’

Jelle Dehaen

Of een e-bike is opgevoerd, kan de politie alleen in een laboratorium controleren.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content