Paul van Ostaijen muzikaal herdacht.

Poëzie moet gezegd en gehoord worden, en in dit onvermijdelijke Paul Van Ostaijen-jaar wordt ze ook in alle toonaarden gezongen en georkestreerd. Componist Peter Vermeersch ( X-Legged Sally), dirigent Dirk Vermeulen ( Prima La Musica) en auteur-regisseur Guido Lauwaert waren al langer gefascineerd door de muzikaliteit en de beeldende kracht van Van Ostaijens gedichten. Dit kroonjaar was dan ook de gelegenheid voor een ?theaterconcert”. De gelegenheids-VZW Het Sienjaal brengt met ?Music-Hall” een hommage aan Van Ostaijen die een breed publiek en vooral de jongeren kan boeien.

Vermeersch selecteerde zeventien gedichten uit Van Ostaijens werk waarin hij de ?angsten en de pijn”, maar ook de speelse ironie en de dadaïstische verontwaardiging van de dichter terugvond. Meer nog dan een verhaallijn zit er in de keuze van Vermeersch vooral een muzikale lijn die beantwoordt aan de vele gevoelens die de hypergevoelige dichter en stadsmens in zijn poëzie legde. Het stadsgevoel van Van Ostaijen is meteen ook zijn Weltschmerz die in de composities van Vermeersch tot uiting komt, jazzy of evocatief, melodieus of staccato. Hedendaags symfonisch, met subtiele verwijzingen naar dans, folk en film, naar andere landen en steden.

Elk van de gedichten krijgt in de uitvoering door het uitgebreide kamerorkest Prima La Musica een specifieke klankkleur, een eigen ritme en waar nodig ook een eigen instrumentarium. Voor de vocale uitvoering wordt een beroep gedaan op de sopranen Annick De Lille en Dominique Van Sande en de baritons Marc Meersman en Guido Naessens. De solisten acteren ook de liederen. Ze illustreren de teksten, die van zeer bevattelijk tot zeer moeilijk variëren, in aankleding, mimiek, beweging en gestiek. Bij ?Sous les Ponts de Paris” is zelfs het orkest bij de theatrale aktie betrokken en wordt het gedicht in een kaarsjesprocessie uitgebeeld.

Regisseur Guido Lauwaert laat ook af en toe actrice Nathalie De Schepper op een naïef-clowneske manier tussenkomen om het geheel te relativeren. Die toegeving is onnodig en het is de vraag of eender welke theatrale ingreep hier wel kan. Muziek, orkest en pure zang zijn ruim voldoende om de muzikale dimensie van Van Ostaijens poëzie tot haar recht te laten komen.

Roger Arteel

Reisvoorstellingen, info 03/235.04.90 (Thasos).

Bariton Marc Meersman in Music-Hall : Weltschmerz.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content