Dave Mestdach

Wie was de Brusselse schandaalschilder Antoine Wiertz (1806-1865) en waarom turnde hij zijn atelier om in een museum, dat vandaag nog altijd in het hart van de Europese wijk ligt? Waarom had hij een fetisjistische voorkeur voor monumentale doeken vol getormenteerde vrouwen, of voor lugubere taferelen van armoede, oorlog, ziekte en zelfdoding? De Amerikaanse kunstenares R.H. Quaytman raakte gefascineerd door Wiertz, die nooit om een portie pathos of een politiek statement verlegen zat. Haar onderzoek naar de mogelijkheden van schilderkunst binnen een fotografische context resulteerde in een reeks nieuwe werken vol suggestieve sentimentaliteit en gespierd melodrama, maar ook met veel empathie voor de situatie van de vrouw. Of hoe de negentiende-eeuwse cultschilder tot leven wordt gewekt met een hedendaagse, feminiene twist.

R.H. Quaytman

Wiels

Brussel

Tot 30/01

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content