‘Comfortkledij uit de lockdown’

Koen Fillet © belga

Wat raakt u zo in dit werk?

Koen Fillet: Ik ken het nog maar twee weken: het stond in The London Review of Books. Blijkt dat Suzanne Valadon veel model stond voor Toulouse-Lautrec, en een paar keer voor Renoir. Ze begon zelf te schilderen. La chambre bleue is een klassieke odalisk. Zo’n liggende, vaak naakte vrouw is vaak een excuus om blote vrouwen te kunnen schilderen. Valadon ziet het anders. Kijk naar die pyjamabroek: comfortkledij uit de lockdown. Kijk hoe ze in de zon heeft gezeten met een ander jurkje aan: de V-hals staat erin gebrand. Kijk naar de ‘roze’ huid en het topje, die eigenlijk subtiele nuances van gelen, blauwen en groenen en paarsen zijn. En dat alles dan scherp afgelijnd, wat vrij ongewoon is.

Schilderkunst  Suzanne Valadon - La chambre bleue (1923)
Schilderkunst Suzanne Valadon – La chambre bleue (1923)© Collection Centre Pompidou

Uw schilderijen lijken op overbelichte foto’s. De grenzen worden etherisch.

Fillet: (lacht) Ik denk altijd: kan het nog witter? Kijk naar de schouder van deze vrouw tegen het hoofdkussen. Ik zou die lijn wegschilderen.

Tipp-Ex doet wonderen.

Koen Fillet exposeert vanaf 02/04 in galerie Papillon, Oostende.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content