Bart Cornand

Kind of Blue – the 50th Anniversary Collector’s Edition is met voorsprong de knapste box die in jaren is verschenen.

‘Het was voor ons een sessie als een andere’, vertelde drummer Jimmy Cobb ons vorige maand in New York, waar hij de hoogste Amerikaanse jazzonderscheiding kreeg.

Een sessie als een andere.

Op die sessie als een andere werd in de lente van 1959 geschiedenis geschreven. Per ongeluk. Nauwelijks voorbereid. Pianist Bill Evans schreef het zelf in de hoesteksten van Kind of Blue, Miles Davis’ absolute mijlpaal in de jazzhistorie. ‘Miles had de algemene lijnen pas een paar uur voor de opnamesessies klaar, en kwam de studio binnen met niet meer dan een paar schetsen van wat hij van de groep verwachtte. (…) We hadden die stukken nooit eerder gespeeld, en zonder uitzondering ging de eerste volledige versie van elk nummer op de plaat.’

Dat ging zo. Controlekamer: ‘Here we go: CO62290.’ Waarna Miles Davis, Cannonball Adderley, John Coltrane, Wynton Kelly, Paul Chambers en Jimmy Cobb Freddie Freeloader inzetten. Vastlopen. Herbeginnen. In één volledige take geschiedenis schrijven. Klaar.

De originele versie van Kind of Blue hebt u natuurlijk al lang; het is niet voor niets de best verkochte jazzplaat ooit. Maar in de aanloop naar de vijftigste verjaardag van het project brengt Columbia de knapste box van de voorbije jaren uit: Kind of Blue – the 50th Anniversary Collector’s Edition. Pure verwennerij is het, met in de doos (even ademhalen, spanning zetten op de lippen, en blow 🙂 de vinylplaat in de originele hoes; de originele cd, maar dan inclusief de valste starts, alternatieve versies en interventies van de producer; een tweede cd met daarop On Green Dolphin Street, Fran-Dance, Stella by Starlight en Love for Sale in de Columbiastudio in mei 1958, en So What live in 1960 in het Kurhaus in Den Haag; een dvd met getuigenissen van muzikanten, journalisten en historici, en de integrale CBS-documentaire The Sound of Miles Davis die Miles en co. tussen de twee Kind of Blue-sessies draaiden; een mapje met luxefoto’s van de sessies plus een facsimile van de handgeschreven liner notes van Bill Evans; een poster; en een luxeboek. (ademadem) Jammer dat Ashley Kahns boek ‘Kind of Blue, the Making of the Miles Davis Masterpiece’ niet is ingesloten, maar dat koopt u er gewoon bij.

De kracht van deze archivalische box is dat hij de luisteraar-lezer respectvol maar zonder enige weemoed terugvoert naar 1959. Dit is geen standbeeld voor de man die met Kind of Blue de modale jazz uitvond. Dit is gewoon jazz als carnale kunst, voor carnale mensen. ‘Als je muziek nodig hebt voor tijdens het vrijen, zet dan Kind of Blue op’, zegt Herbie Hancock op de dvd. Geen slecht idee. Als de wederhelft dan ‘CO62290’ fluistert, weet u dat het geen gewone sessie wordt.

MILES DAVIS, KIND OF BLUE 50TH ANNIVERSARY COLLECTOR’S EDITION, COLUMBIA LEGACY/SONY BMG, 75 EURO.

Bart Cornand

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content