‘Britse jongeren hebben geen idee wat echte seks is’

Iris Pronk Journalist bij Nederlands dagblad Trouw.

Seksuologe Goedele Liekens ging aan de slag op een Britse middelbare school, en zet het land op zijn kop. ‘Seksuele opvoeding vanaf jonge leeftijd biedt een tegenwicht aan porno.’

Goedele Liekens maakte met Sex in Class haar tv-debuut op het Britse Channel 4. De seksuologe praat daarin met zestien- en zeventienjarigen onomwonden over seksualiteit, een thema waarover de preutse Britten doorgaans zwijgen.

De Britten hebben u juichend ingehaald. The Guardian noemt u ‘een nieuwe heldin’ die de Britse kinderen komt ‘redden’. Zijn de Britten achtergebleven als het gaat om seks?

LIEKENS: Het is bijzonder triestig gesteld. De zestien- en zeventienjarigen die meewerkten aan het programma, konden alle soa’s op foto herkennen: een druiper, syfilis, welke zweer bij welke etter past, dat wisten ze perfect. Maar ze hadden geen idee hoe hun vagina eruitziet, en het woord ‘clitoris’ was voor mijn komst nog nooit gevallen. In het Engels bestaat de uitdrukking ’to pop a cherry’: een meisje ontmaagden. Alle jongeren in de klas dachten dat er in de vrouw een rood bolletje zit dat lijkt op een kers en openbarst bij de eerste keer seks.’

Uw seksuele opvoeding wordt ‘The Dutch Approach’ genoemd. Wat is er ‘Dutch’ aan?

LIEKENS: Heel expliciet en concreet praten over seks. Nederlanders zijn bijzonder vlot, ook over seks. Een Nederlands meisje durft wel te zeggen: ‘Dat vind ik niet zo leuk.’ Nederlanders hebben ook kenniscentrum Rutgers, lesmateriaal, filmpjes, noem maar op. Net als de Engelsen zijn ook de Vlamingen preutser dan Nederlanders.

Heeft porno meer invloed op Britse dan op onze kinderen?

LIEKENS: Absoluut, dat is de urgentie achter Sex in Class. Seksuele opvoeding vanaf jonge leeftijd biedt een tegenwicht aan porno. Britse ouders doen dat nauwelijks, uit angst en gêne, dus voeden kinderen zichzelf op met porno. Met huiveringwekkende gevolgen. In mijn klas waren de jongens ervan overtuigd dat je als man hoort klaar te komen in het gezicht van het meisje. Niet alleen de stoere jongens, álle jongens dachten dat het zo moest. Toen ik ze vroeg of er alternatieven waren, zeiden ze: ‘O wacht even: klaarkomen op de borsten kan ook.’ Vooral de meisjes moesten worden gehoord en geholpen. Ik heb ze een spiegeltje meegegeven met als huiswerk: bekijk je eigen vagina.

De jongens moesten als huiswerk hun schaamhaar scheren.

LIEKENS: Ik kwam op dat idee toen een van die jongens zei: ‘Als een meisje niet helemaal geschoren is, maak ik het uit.’ Volledig kaal, zoals in pornofilms, dat is voor meisjes de eis. Jongens trimmen hun schaamhaar een beetje. Toen dacht ik: laat ze zelf eens voelen hoe het is om je huid glad te houden en bij het kleinste stoppeltje alweer te moeten scheren.

U vroeg de jongeren ook hoe hun ideale seksuele avontuur eruitzag.

LIEKENS: Die opdracht moesten ze in groepjes maken, waarbij de jongens en de meisjes het samen eens moesten zijn. Alle verhalen begonnen met kussen, knuffelen, hij nam bloemen mee; Assepoester, Sissy en Bambi in één verhaal. En daarna volgde een standaard pornoscript. Ze hebben geen idee wat echte seks is. Daarom heb ik ook een brief gestuurd naar de landelijke examencommissie met het voorstel seksuele opvoeding in de eindtermen op te nemen.

Wat vinden Britse ouders van uw aanpak?

LIEKENS: De meesten hebben me met open armen ontvangen. Sommigen zeiden: ‘Blij dat jij het komt oplossen.’ Maar een moeder zei ook: ‘Ik hoop dat jij mijn dochter uitlegt wat plezier is in seks, want dat hoort bij een goede relatie. Ik wil niet dat ze straks blijft aanmodderen.’

Iris Pronk

‘Ze herkennen alle soa’s op foto, maar weten niet hoe hun vagina eruitziet.’

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content