Bretellen en een dak

DE ANTWERPSE RING Overkapping is niet voor morgen. © ISOPIX
Patrick Martens

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen gaat het mobiliteitsdebat in Antwerpen over een ‘dak’ op de Ring rond de stad en over de timing van de aanleg van ‘bretellen’ om het doorgaand verkeer weg te houden.

In het Antwerpse mobiliteitsdossier krijgt de Vlaamse regering opnieuw een knipperlichtsignaal van Europa. De Europese Commissie start een inbreukprocedure omdat bij het verlenen van een bouwvergunning voor een nieuwe gevangenis in Beveren de Europese richtlijnen over milieueffectenrapportering (MER) mogelijk geschonden zijn. De Vlaamse regering vond een MER voor dat dossier niet nodig. Als ze die beslissing onvoldoende kan verantwoorden, mag ze het uitleggen voor het Europees Hof van Justitie

De stap van de Europese Commissie volgt na een klacht die stRaten-generaal eind mei indiende omdat de federale Regie der Gebouwen niet bereid was om de gevangenis in Beveren vijftig meter te verschuiven. Ze wordt nu gebouwd precies op de plek waar de actiegroep een westelijke omleiding voor het doorgaand verkeer in Antwerpen plant in het kader van zijn Meccanotracé als alternatief voor een derde Scheldeverbinding. Na het schrappen van de Lange Wapperbrug, wil de Vlaamse regering die Oosterweelverbinding in tunnels realiseren. In het lopende MER-onderzoek over deze verbinding, is het Meccanotracé een van de voorstellen die mee onderzocht worden. Het wegvallen van een westelijke tangent of ‘bretel’ haalt het tegenvoorstel van stRaten-generaal voor een groot deel onderuit.

Het MER-onderzoek over de Oosterweelverbinding zal overigens pas in de eerste helft van 2013 zijn beslag krijgen. Op die manier wordt de afwikkeling van dit project (kostprijs: ruim 3 miljard euro) en de overdracht naar de nv Tunnel Liefkenshoek over de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober getild. Door toedoen van de actiegroepen stRaten-generaal en Ademloos staan de mobiliteitsdiscussies in de campagne voor die verkiezingen in Antwerpen intussen ook in het teken van een overkapping van de Ring rond de stad. Een ‘dak’ op de Ring heeft volgens hen drie grote voordelen: het terugdringen van lawaaihinder en luchtvervuiling; het creëren van open ruimte; het ontwikkelen van bouwzones in de omgeving van de Ring. Maar een dergelijke overkapping (kostprijs: 150 miljoen euro per kilometer) staat of valt volgens stRaten-generaal en Ademloos ook met het realiseren van oostelijke en westelijke tangenten (R102 en R11) voor het doorgaand verkeer én met het opbergen van de plannen voor de Oosterweelverbinding (die aan het Sportpaleis zou uitkomen op een complexe en zeer brede ‘paperclip’-structuur).

Op het politieke front in Antwerpen schaart Groen zich voluit achter de actiegroepen. Alle andere partijen zijn wel gewonnen voor een overkapping, maar dan enkel voor sommige delen van de Ring. Na een door het stadsbestuur bestelde studie die de voordelen enigszins relativeert, beschouwen ze het vooral als een idee voor de lange termijn (2050). Open VLD vindt dat in de tussenperiode eerst de ‘bretellen’ moeten worden gerealiseerd. SP.A, CD&V en N-VA kunnen op dit ogenblik moeilijk anders dan ook rekening te houden met de beslissing die de Vlaamse regering in 2010 nam over het Masterplan 2020 voor Antwerpen. Dat plan blijft voorrang geven aan de Oosterweelverbinding.

Patrick Martens

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content