Ben Bellekens

© National

De 33-jarige ceo van CrowdScan legt uit hoe de ‘mensenmassameter’ zelfs de treinregeling in Hongkong kan verbeteren.

© National

Hoe bent u op het idee gekomen van een mensenmassameter?

Ben Bellekens: In 2015 zei de Antwerpse burgemeester Bart De Wever (N-VA) dat hij wilde weten hoeveel mensen er op de Meir lopen. Mijn promotor aan de faculteit toegepaste ingenieurswetenschappen, Maarten Weyn van de UAntwerpen, is daarover na beginnen te denken en zette uiteindelijk een onderzoeksproject op waarin Stijn Denis en ik als doctoraatsstudenten betrokken waren. Het leidde in 2020 tot de oprichting van CrowdScan, een spin-off van de UAntwerpen en Imec.

Hoe werkt die meter?

Bellekens: In een winkelstraat zoals de Antwerpse Meir of de Veldstraat in Gent plaatsten we bakjes met sensoren van 8 bij 8 centimeter op regenpijpen en gevels. Deze sensoren sturen via radiofrequenties signalen naar elkaar. Op basis van de signaalverzwakkingen ten opzichte van een referentiepunt berekenen we hoeveel mensen er zijn op een bepaald ogenblik en een bepaalde plaats. Daardoor kunnen we bijvoorbeeld een alarm uitsturen naar de politie. Op de Meir hangen 40 van die ‘bakjes’, aan de Overpoort in Gent 70.

Wat is het nut van zo’n mensenmeter?

Bellekens: Hij waarschuwt de politie als er te veel mensen op een plek zijn, waardoor de veiligheid in gevaar kan komen. De politie kan dan de gepaste maatregelen nemen. Vandaar ook de interesse voor onze technologie van onder meer transportbedrijven zoals De Lijn en de NMBS, maar ook van luchthavens en festivalorganisatoren. Daarnaast gebruiken we de technologie ook om inzichten te verwerven over het winkelgedrag.

Hoe bedoelt u?

Bellekens: Dankzij onze technologie kunnen we te weten komen welke trends zich afspelen in winkelstraten. In welke mate werkt de koopjesperiode? Op welke weekdagen dagen de meeste shoppers op? Zijn koopzondagen een succes?

Ondertussen is CrowdScan ook internationaal actief.

Bellekens: Straks installeren we de mensenmassameter in Admiralty, een van de drukste metrostations van Hongkong. Daar zijn twee nieuwe ondergrondse verdiepingen gebouwd op min zes en min zeven. Dat heeft uiteraard een impact op de capaciteit van de andere perrons. Onze technologie wordt onder meer gebruikt om de treinregeling aan te passen op basis van de te verwachten drukte.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content