Vanaf 4 februari komt De Streekkrant uit op tabloidformaat, en wil een uitgebouwde redactie het blad steeds meer laten evolueren tot een echte gratis krant.

Dat de huis-aan-huisbladen het in deze crisistijden prima doen, is lang geen geheim meer. Ook bij De Streekkrant zijn ze dezer dagen ambitieus. Na 55 jaar staat het blad voor een fikse revolutie. Vanaf 4 februari wordt De Streekkrant een zusterblad van De Zondag, en krijgt ze ook hetzelfde tabloidformaat. ‘We waren een van de laatsten die nog uitkwamen op het grote broadsheetformaat, en op verzoek van lezers en adverteerders kiezen we voortaan voor een kleiner formaat’, zegt Luk Wynants, commercieel directeur van de gratis pers bij Roularta Media Group. ‘Maar dat is niet de belangrijkste wijziging, die ligt op het inhoudelijke vlak. Wij willen echt evolueren naar een gratis krant die bij de mensen thuis wordt bezorgd, en die dus ook heel wat nieuwswaarde bevat. Dat is een enorme bocht, want vroeger was De Streekkrant vooral reclame. Nu wordt 25 procent van het blad lokaal nieuws. Daarvoor gaan we de redactie fors uitbreiden. Het is niet de bedoeling om hoogdravende stukken te gaan maken, maar de lezers moeten erin terugvinden wat er in hun buurt of wijk gebeurt.’ De synergie met De Zondag wordt ook ver doorgetrokken. ‘De lezers moeten weten dat ze een midweekafspraak en een zondagse afspraak met ons hebben’, zegt Wynants. ‘De twee bladen zullen voortaan ook erg op elkaar lijken qua lay-out, en de redacties zullen samensmelten. Samen zullen de twee kranten een enorm bereik hebben, want De Streekkrant wordt op 2,9 miljoen exemplaren gedrukt, en De Zondag bereikt met zijn 645.000 exemplaren nog eens 3 miljoen lezers.’

Over de vraag wat het geheim is van de huis-aan-huisbladen, hoeft Wynants niet lang na te denken: ‘Wij zijn goed lokaal verweven, en zeker tijdens de crisis bleek dat een enorme troef. Met onze adviezen hebben we heel wat bedrijven mee door de crisis geholpen, en wij zien nu ook de trend dat steeds meer grote bedrijven voor de lokale aanpak in hun reclame kiezen. Ze willen mee op die keukentafel van onze lezers. Bovendien zijn mensen tijdens de crisis nog meer geïnteresseerd in koopjes en acties, en een huis-aan-huisblad is natuurlijk erg geschikt om dat te brengen.

Thomas Verbeke

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content