“Toegevoegde waarde langs beide kanten”

Koen en Kurt Vossaert van Tuinadvies.be © Lieven Gouwy

Hoewel speciaalzaak Tuinadvies.be oorspronkelijk als advies- en informatiekanaal werd opgezet, groeide het vrij snel uit tot de Belgische nummer-één webshop inzake tuinartikelen. Dat uitgebreide assortiment wilde bol.com maar wat graag aan zijn klanten aanbieden. Niet veel later nam het contact op met Koen en Kurt Vossaert van Tuinadvies.be.

“In 2014 wees een onderzoek door Comeos uit dat onze website Tuinadvies.be in de Belgische tuinsector de gouden medaille had binnengerijfd. Dat was bol.com, dat onverminderd speurt naar relevante artikelen om zijn veelzijdige assortiment nog verder te verbreden, niet ontgaan. Voor hen een goede reden om te polsen naar een samenwerking met onze webshop.

We hebben ernstig nagedacht over wat bol.com voor ons kan betekenen. Uiteindelijk wil je komen tot een samenwerking die voor beide partijen een toegevoegde waarde biedt. Die vinden we in het feit dat de massa klanten die op bol.com rondneust onvermijdelijk ook op onze artikelen botst. Zo genereren wij extra klanten die zonder bol.com niet of veel moeilijker tot bij ons waren geraakt.

Automatisering van de verkoop

Op dit moment bieden we zowat de helft van ons assortiment, zo’n 8.000 artikelen, via bol.com te koop aan. Dat gebeurt uiteraard niet manueel: er is best wel wat werk gekropen in de automatisering van dat proces. Nu werken we met een systeem waarbij alle artikelen die in aanmerking komen langs een set van regels automatisch aan het winkelplatform worden doorgegeven, via foto’s en beschrijvingen. Dat loont: dit jaar zullen we de 100.000 pakketten ruimschoots overschrijden, en daarvan is één zesde tot één vijfde te danken aan de samenwerking met bol.com. Soms verkopen artikelen die het niet noodzakelijk goed doen bij ons wél uitstekend op bol.com, en omgekeerd. De kruisbestuiving tussen onze klanten blijft essentieel.

u0022De kruisbestuiving tussen onze klanten blijft essentieel.u0022

Logistieke samenwerking in de pijplijn

Hoe wij selecteren wat op bol.com belandt en wat niet? Omvangrijke artikelen zoals tuinhuisjes of artikelen die op paletten geleverd worden, verhandelen wij vooralsnog niet via bol.com. De retour van zulke artikelen is niet evident, we communiceren daarvoor nog het liefst van al rechtstreeks met de klant. Het pleit voor bol.com dat zij het klantencontact overnemen zodat we minder dienst na verkoop moeten organiseren, maar die vlieger gaat vooral op voor de ‘gewone’, dus kleine en middelgrote artikelen. Bij de meer complexe artikelen houden wij voorlopig de vinger aan de pols. We verzenden ook alles zelf, maar een logistieke samenwerking met bol.com behoort in de toekomst zeker tot de mogelijkheden.

Conclusie: bol.com kan bogen op een enorm klantenbestand, waarvan een niet onaanzienlijk deel uit Nederland afkomstig is. Dat grotere bereik over de landsgrenzen heen biedt uiteraard heel wat mogelijkheden. Wij gaan ervan uit dat veel van onze artikelen die we via hen verkopen, ook mensen bereiken die ze anders nooit zouden hebben ontdekt.”

Dit interview kwam tot stand in samenwerking met bol.com