‘Meesurfen op de aanstormende golf’

Mike Boon, directeur van www.kinderenkoning.be. © Sieglinde Wuyts

De snelle logistieke service van bol.com is één ding. De onmetelijke oceaan aan potentiële klanten een aantrekkelijke ander. Om maar te zeggen: er waren diverse redenen waarom webshop www.kinderenkoning.be zich aansloot bij het populaire winkelplatform en daar nu van profiteert.

“Na jaren in start-ups te hebben gewerkt, was de tijd rijp voor een eigen zaak.” Dat vertelt Mike Boon, directeur van www.kinderenkoning.be, die in 2009 een e-shop lanceerde zodat hij van thuis uit aan de slag kon. “Mijn ruime garage van 120m² leende zich perfect als stockeerruimte.” Met een lijst van kindvriendelijk speelgoed zoals kinderboerderijen en speeltuinen lokte hij klanten naar de webshop, die aanvankelijk slechts een tiental artikelen in de aanbieding had. Maar de verkoop begon te lopen en was het startsein om er voluit voor te gaan.

Sterke logistiek

Na een rustige opbouw was de e-shop van Boon na drie jaar een doorslaand succes. Het assortiment steeg tot zo’n 1.500 artikelen. “Dat was het moment waarop ik begon na te denken over het verkopen via bol.com, met zijn 1,5 miljoen Belgische en Nederlandse webbezoekers per dag toch een gigantische afzetmarkt. En volume creëren, betekent ook gunstiger onderhandelingsvoorwaarden bedingen bij leveranciers: wie omzet draait, kan de inkoopprijzen drukken.”

u0022Efficiëntie en snelheid prijken hoog op het verlanglijstje van de onlineshopper.u0022

Het verzenden van artikelen nam Mike in eerste instantie nog voor eigen rekening. “Maar efficiëntie en snelheid prijken hoog op het verlanglijstje van de onlineshoppers, en de voordelen die bol.com wat dat betreft biedt, kan je als kleine retailer onmogelijk evenaren. Voor een minimale vergoeding slaat bol.com een deel van je stock bij hen op via de service ‘Logistiek via bol.com’. Van daaruit garanderen zij, tegen een kleine kostprijs, de levering daags nadien of op zaterdag, organiseren ze retourzendingen en lossen ze logistieke problemen en klachten op. Ga daar maar aan staan, als kleine zelfstandige.”

Enorme naambekendheid

Bijkomend voordeel is dat producten die bol.com voor ons verstuurt vaak een betere waardering krijgen van klanten. Die artikelen worden dan eerder bovenaan geplaatst en dus beter gevonden. Ook hun marketingstrategie draait op volle toeren: wie kent bol.com nu niet? Vaak doen mensen niet eens meer de moeite om verder te googelen, want ze vinden het sowieso wel bij bol.com. Van die naambekendheid plukken wij uiteraard graag de vruchten.”

“Op dit moment halen we 50% van onze verkoop uit de eigen website en 50% via bol.com, ook uit Nederland. Een fantastisch cijfer, dat in de toekomst alleen maar zal toenemen. Bol.com kan immers een enorm groeiperspectief voorleggen, en het gaat hard. Fijn dus dat we kunnen meesurfen op die aanstormende onlinegolf …”

Dit interview kwam tot stand in samenwerking met bol.com