‘Een perfect samenspel tussen online- en offlineverkoopkanalen’

Thomas Dujardin, Digital Sales & Marketing Manager bij JBC. © Steven Massart

De klant van JBC beslist zelf waar en wanneer hij koopt, dat is wat centraal staat bij JBC. De start van een webshop in 2012 was een eerste grote stap, de introductie van digitale kiosken in de winkels drie jaar later een volgende. Via de samenwerking met bol.com kijkt JBC nu ook over de grenzen heen, op zoek naar nieuwe digitale klanten.

“Voor 2012 hadden we uiteraard al een website: je kon er bladeren door de catalogus en de nodige inspiratie opdoen”, vertelt Thomas Dujardin, Digital Sales & Marketing Manager bij JBC. “Maar onlineshoppen was nog niet mogelijk. Wel zagen we dat e-commerce in de lift zat en dat de traffic op onze webstek maar bleef stijgen. Het sein voor JBC om in 2012 een kanaal op te starten voor een 24 uur op 24 winkelervaring.”

Samenspel

Aanvankelijk is de e-shop een losstaand kanaal, niet geïntegreerd in de fysieke winkels. Al snel evolueert JBC naar een ‘omnichannel’-benadering: naast de website duiken ook digitale kiosken op in de winkels. Producten die niet voorradig zijn, kan je daar bestellen en thuis of in de winkel laten leveren. Dat samenspel werkt prima. “De digitale kanalen versterken de fysieke winkelervaring en vice versa. Via de e-shop belandt je pakje gratis in de winkel en kan je meteen het pashokje in. Bestel je liever niet online, dan kan je de voorraad digitaal checken: zo weet je zeker dat jouw favoriete artikel in jouw maat aanwezig is in een winkel in de buurt.”

Je hangt je kleding als het ware in een ‘department store’ waar het gezellig druk is.

Bereik

Naar aanleiding van het succes van de Belgische webshop lanceert JBC in 2015 ook e-shops in Duitsland, waar de retailer al een aantal winkels had, en in Nederland. “In landen waar de fysieke aanwezigheid beperkt is en waar we nog timmeren aan onze merkbekendheid is het heel interessant om onze producten niet enkel op ons eigen platform aan te bieden, maar ook via populaire marktplatformen, zoals bol.com”, legt Thomas uit. “Je hangt je kleding dan als het ware in een ‘department store’ waar het gezellig druk is. bol.com biedt ons een extra grote etalage aan, waarvoor we pas betalen zodra er iets wordt verkocht.”

De ganse familie

Wordt de traditionele retail bedreigd? “De stukjes taart worden kleiner, maar JBC kan nog steeds het onderscheid maken. Bij JBC hangt kwalitatieve kledij in de rekken tegen eerlijke prijzen. Het ontwerp gebeurt in huis: eigenheid gegarandeerd. En uit onze partnerships met bijvoorbeeld Studio 100 of Walter Van Beirendonck ontstaan unieke collecties. Maar ook de beleving blijft cruciaal: bij JBC willen we de klant een aangename en inspirerende shopervaring aanbieden. Niet alleen in de winkel, maar via alle kanalen wil JBC de klant gidsen naar leuke kledij voor de ganse familie. In dat verhaal past het bol.com-partnership uiteraard ook perfect.”

Dit interview kwam tot stand in samenwerking met bol.com. Alle informatie over zakelijk verkopen via bol.com vind je hier.