Zeven belangrijke lessen voor twitterende Europarlementsleden

Europees parlement in Straatsburg © belga

Wat voor soort informatie tweeten Europese parlementsleden en hoe formuleren ze die? Dat ging professor Barbara De Cock, Université Catholique de Louvain (UCL), na.

Vandaag precies 65 jaar geleden hield de Franse minister van Buitenlandse Zaken Robert Schuman , geïnspireerd door Jean Monnet, een speech zonder dewelke de EU nu niet had bestaan. Op 9 mei viert de Unie daarom ‘Dag van Europa’, waarop ze haar werking in de kijker zet. Want het imago van de Unie is allesbehalve sexy en voor veel burgers blijft de werking ervan een ver-van-mijn-bedshow. In welke mate gebruiken Europalementsleden Twitter om dit imago bij te schaven?

Een vraag waarop Barbara De Cock, verbonden aan de faculteit taalkunde van de Université Catholique de Louvain (UCL), samen met met collega Sandrine Roginsky van de faculteit communicatiewetenschappen, een antwoord zocht. Hun onderzoek spitste zich aanvankelijk toe op het Twittergedrag voor de eigenlijke Europese verkiezingscampagne van 2014 begon. Nadien sloegen ze de handen in elkaar met andere Europese universiteiten en namen ze de drie weken vóór de Europese verkiezingen van 2014 en de week erna onder de loep. Met de verwerking van de gegevens van die tweede fase zijn de academici nog volop bezig, maar de gegevensverwerking van de ‘pre-campagneperiode’ is wel al rond.

Zeven opvallende conclusies:

Les 1: Belgisch Europarlementslid tweet vooral in eigen taal

Prof. Barbara De Cock (UCL)
Prof. Barbara De Cock (UCL)© Barbara De Cock

Eerste bevinding: onze landgenoten in het Europees parlement tweeten het vaakst in hun eigen moedertaal. Toch zijn er ook uitzonderingen, weet professor De Cock. ‘Een zeer duidelijke uitzondering was Guy Verhofstadt (Open VLD) wegens zijn ambities om voorzitter te worden van de Europese Commissie. Net als Bart Staes (Groen), van wie ik vermoed dat hij als enige Vlaamse groene de link zoekt met zijn Europese fractie.’

Die taalkeuze zou volgens De Cock te maken hebben met de achterban en het kiessysteem. ‘Het toont aan dat Belgische Europalementsleden tweeten naar hun eigen achterban en dat zij niet proberen te tweeten naar Europese burgers uit andere landen. Het zijn de eigen burgers die ze moeten overtuigen op hen te stemmen.’

De Franse en Britse collega’s in Brussel en Straatsburg houden het felst aan hun eigen taal vast volgens de linguïste.

Les 2: Belgisch Europarlementslid tweet minder intensief

Guy Verhofstadt (Open VLD)
Guy Verhofstadt (Open VLD) © BELGA

Barbara De Cock en haar collega’s analyseerden behalve België ook Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Conclusie: de Fransen en Britten tweetten het vaakst. ‘Wat ons is opgevallen bij de Belgen: er waren best nog wat kandidaat-parlementsleden die niet op Twitter actief waren.’

Professor De Cock is voorzichtig met een eventuele verklaring. ‘Het zou kunnen te maken hebben met algemene partijrichtlijnen of partijondersteuning daarvoor, maar we beschikken niet over voldoende informatie om dat met zekerheid te zeggen.’

Les 3: Belgische Europalementsleden tweetten vaker over Europees beleidsniveau

‘We bedoelen daarmee dat binnen hun eigen tweets een groter aandeel over het Europese niveau gaat. Het is niet zo dat ze in absolute termen meer tweeten over het Europese niveau dan de landen die meer tweeten in het algemeen’, licht De Cock toe.

Zeven belangrijke lessen voor twitterende Europarlementsleden
© AFP

Iemand alsMarine Le Pen in Frankrijk heeft een Europese campagne gevoerd, waarbij ze heel veel over het Franse niveau getweet heeft.’ En dat zou met de tegenstelling tussen extreemlinks en extreemrechts te maken kunnen hebben.

Les 4: Zwakkere economie geen garantie op anti-Europees discours

‘In de landen waar het economisch slecht gaat, heb je duidelijk die anti-Europese politieke bewegingen en ook veel anti-Europees getwitter zoals in Griekenland en Italië, terwijl het in Spanje – waar er ook veel kritiek is geweest op Europese maatregelen rond de crisis – het algemene discours op Twitter pro-Europa blijft’, weet De Cock, die docente Spaanse taalkunde is.

Les 5: Italianen en Britten houden van humoristische hashtags

‘Dat is iets wat we in de Spaanse gegevens niet zijn tegengekomen en in de Belgische ook niet echt. Ik zeg niet dat het helemaal niet bestaat, maar dat is absoluut niet zo’n tendens. Dus bij de Britten en Italianen zie je een humoristischer en vaak cynischer gebruik van de hashtags. Bijvoorbeeld parodieën op verkiezingsslogans en dat soort zaken.’

Les 6: Liever professioneel dan privéleven op Facebook en Twitter

‘Ik denk dat veel mensen vaak het idee hebben dat er door sociale media meer getweet wordt en op Facebook meer gepost wordt over het privéleven. Wij hebben gezien dat dat niet klopt voor de data die wij behandeld hebben. Ook navraag bij collega’s leerde dat dit net zo goed geldt voor andere landen. Politici tweeten vooral over hun job of werkgerelateerde kwesties.’

Twitter-homepage
Twitter-homepage© iStock

Professor Barbara De Cock herinnert zich wel een voorbeeld waar het privéleven aan een politiek programmapunt gelinkt werd. ‘Er was een Spaans Europarlementslid dat door een operatie in een rolstoel zat en ze tweette dat ze daardoor meer wou opkomen voor faciliteiten voor rolstoelgebruikers. Die operatie en de rolstoel vormen iets persoonlijks, maar ze tweette het om een inhoudelijk punt te maken.’

Les 7: Beste politici, gebruik hashtags en tweet regelmatig!

Professor De Cock benadrukt dat ze geen spindoctor is en enkel legitieme academische motieven had met het onderzoek. ‘Wij bekijken het vanuit een academische invalshoek en wij zitten niet in de communicatiebusiness’, verduidelijkt ze.

Maar de aandachtige politicus kan wel iets opsteken van het volgende. ‘Als je tweet zonder hashtag komt je boodschap uiteindelijk alleen maar terecht bij wie jou al volgt, terwijl je via hashtags ook kan terechtkomen in andere discussies. Dat is iets wat ons toch sterk verbaasd heeft, dat hashtags niet meer gebruikt werden als een manier om informatie te verspreiden.’

Ook regelmaat is belangrijk, weet de taalkundige. ‘Je moet geregeld tweeten om een bepaald publiek te bereiken. Er zijn mensen die één tweet posten om de 8 dagen. Ik denk niet dat Twitter op die manier een belangrijk communicatiekanaal kan worden.’

(NC)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content