Urbain Vandormael

Wie bedriegt wie in de autosector?

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Onder druk van de invoerder schrijven dealers op de laatste dag van de maand massaal auto’s in op hun eigen naam en schrijven die één dag later al opnieuw uit. In de officiële statistieken van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer verschijnen die ‘dag’ inschrijvingen als effectieve verkopen terwijl het in feite gaat om schijnverkopen.

Tijdens de voorbije maand april steeg de autoverkoop in ons land met bijna 10 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. De lichte bedrijfswagens gingen met meer dan 16 procent vooruit. Brandt er opnieuw licht aan het einde van de tunnel?

Mercedes geeft zich niet gewonnen

Het is oud nieuws: de autoverkoop in Europa loopt maand na maand terug en ook de sterke Duitse merken delen nu volop in de klappen. Zelfs marktleider Volkswagen heeft recent zijn omzet- en winstobjectieven bijgesteld, lees fors verlaagd. Enkel BMW blijft vasthouden aan zijn prognoses en lijkt beter bestand tegen de crisis dan zijn concurrenten.

Beter alleszins dan Mercedes dat nu ook terrein verliest op de belangrijke Chinese markt. Maar ook dat is maar een momentopname, want Mercedes heeft een indrukwekkend modellenoffensief ingezet dat respect en applaus afdwingt. Hoofdontwerper Gordon Wagener verdient alle achting voor zijn vakmanschap en de durf die hij aan de dag legt bij het ontwerp van nieuwe modellen. Daardoor ontwikkelt Mercedes zich van een merk met een uitgesproken conservatief imago in razendsnel tempo tot een trendsetter inzake modern design.

Zopas bekroonden 100.000 lezers van het gezaghebbende automagazine AutoBild de Mercedes CLA met de Design Award 2013, voor het mooiste ontwerp over alle categorieën heen. In het segment van de limousines behaalde de nieuwe Mercedes E ook al plaats één terwijl het wachten is op een signaal van een van de grote musea voor moderne kunst om de Mercedes Shooting Brake in zijn collectie op te nemen.

Wat niemand voor mogelijk hield, gebeurt nu quasi van de ene dag op de andere. Het merk met de ster legt zijn oubollig imago af en slaagt er plots in om een jong en sportief publiek aan te spreken én te overtuigen. Wie veegt er nog een traan weg over het verdwijnen van de oude A-klasse? Kijk naar het succes van de nieuwe A-klasse en vooral, kijk wie er met die nieuwe blikvanger rondrijdt! En als volgende week het doek wordt gehaald van de nieuwe S-klasse zullen we het hier naar alle waarschijnlijkheid hebben over… de beste auto ter wereld. Nog is niet zover, maar een verwittigd man is er twee waard.

Stocks bij de dealers bereiken een recordpeil

De spectaculaire vooruitgang van Mercedes (+ 40,44 %) op de Belgische markt is dus geen toevalstreffer. Andere opvallende stijgers zijn Dacia (+ 73,47%), Kia (+ 63 %), Honda (+ 60,78 %), Mazda (+ 48,88 %) en Hyundai (+ 40 %). Het valt op dat de winnaars bijna allemaal uit Azië komen. Aziatische merken scoren zeer goed op het vlak van betrouwbaarheid en vallen in de smaak door hun vooruitstrevende vormgeving. Bovendien scoren zij zeer goed inzake betrouwbaarheid wat zich vertaalt in zeer lange garantieperiodes – in het geval van Kia en Mazda tot zeven jaar.

Bij de verliezers springt de spectaculaire terugval in het oog van Lexus (- 37,01 %), van de Italiaanse merken Lancia (- 24,26 %), Alfa (- 23,94 %) en Ferrari (- 16,67 %) alsook van de VW-zustermerken Seat (- 18,76 %) en Skoda (- 14,12 %). Nochtans beschikken Seat en Skoda over een rits nieuwe, aantrekkelijke én scherp geprijsde modellen mét VW-technologie.

Zijn de positieve verkoopresultaten van april een gunstig teken aan de wand? Is er opnieuw sprake van een heropleving van de markt? Brandt er opnieuw licht aan het eind van de tunnel? Dat zijn stuk voor stuk moeilijke vragen. De ervaring leert immers dat sommige merken hun verkoopresultaten manipuleren door gebruik te maken van het systeem van zogenaamde ‘dag’ inschrijvingen.

Ondertussen zijn we geneigd te zeggen dat alle merken zich hieraan bezondigen. Waar hebben we het over? Onder druk van de invoerder schrijven dealers op de laatste dag van de maand massaal auto’s in op hun eigen naam en schrijven die één dag later al opnieuw uit. In de officiële statistieken van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer verschijnen die ‘dag’ inschrijvingen als effectieve verkopen terwijl het in feite gaat om schijnverkopen.

We hebben het hier over duizenden auto’s per maand. Die blijven dus gewoon in de showroom of op de parking staan en veranderen van de ene dag op de andere van statuut. Een nieuwe wagen wordt plots een tweedehandsauto, met nul kilometer op de teller. Die truc biedt de dealer de mogelijkheid om de wagen (ver) beneden de nieuwprijs te verkopen, wat in principe verboden is door de wetgever. De invoerders gebruiken de opgesmukte statistieken om een goede indruk te maken bij hun bazen op de hoofdkantoren. En om bonussen te incasseren waarop zij in feite geen recht hebben.

Wie bedriegt wie? De schijninschrijvingen geven immers een vertekend beeld van de werkelijke situatie en die is voor heel wat merken en dealers ronduit dramatisch geworden. Vooral bij de verdelers van de Italiaanse en Franse merken – die het meest te lijden hebben onder de implosie van de verkoop – staat het water tot aan de lippen. Onder druk van de hoofdkantoren hebben zij massaal wagens op eigen naam ingeschreven waarvoor zij nu geen kopers vinden.

De stocks stapelen zich op, inkomsten uit de verkoop blijven uit terwijl de afbetalingen blijven lopen. Het is een publiek geheim dat enkele invoerders een toenemend aantal dealers kunstmatig in leven houdt, door die uitstel van betaling te verlenen. Maar dat is slechts uitstel van executie. Naar schatting verkeert ruim 30 procent van de merkdealers in ernstige financiële moeilijkheden.

Ook op het niveau van de invoerders is de situatie allesbehalve rooskleurig. Om de kosten te drukken, organiseren enkele constructeurs hun beheersstructuur op supranationaal niveau. Renault Belux wordt omgevormd tot Renault Benelux, afzonderlijke divisies van Peugeot en Citroën worden samengevoegd tot één overkoepelende structuur, Chevrolet Belux wordt ondergebracht in Chevrolet Western Europe. Op die manier wordt het mes gezet in de dure beheersstructuren: in plaats van één managing director per land komt er één MD voor meerdere landen, in plaats van één financial director per land komt er één CFO voor een cluster van landen en ga zo maar door. De tering naar de nering zetten, heet dat.

Urbain Vandormael

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content