Ziekteverwekkers focussen op eiwitten met veel contacten

© Science Photo Library

Voor het eerst is een ‘interactoom’ (een kaart met interacties tussen eiwitten) voor een plant gemaakt.

Moleculair bioloog Jean Vandenhaute van de universiteit in Namen is een van de vele auteurs van twee artikelen in het wetenschappelijke topvakblad Science, waarin het netwerk van eiwitten in de zandraket, die beschouwd kan worden als de plantenvariant van de laboratoriumrat, in kaart wordt gebracht.

De kaart beschrijft niet minder dan 6200 betrouwbare interacties tussen telkens twee van ongeveer 2700 beschreven eiwitten. De meeste eiwitten hebben slechts enkele interacties met andere, slechts een klein aantal eiwitten blijkt een soort hub te vormen, waarlangs vele connecties lopen.

De kaart toont onmiddellijk aan dat ziekteverwekkers zich vooral op deze hubs lijken toe te spitsen om een plant aan te vallen. Verschillende ziekteverwekkers op uiteenlopende takken van het biologische rijk blijken trouwens dezelfde strategie van focussen op de hubs te hebben ontwikkeld. Wat mogelijkheden opent om te gaan kijken of ze efficiënter kunnen worden bestreden.

Het is de eerste keer dat zo’n ‘interactoom’ (een kaart met interacties tussen eiwitten) voor een plant wordt gemaakt. De bedoeling is onder meer om sneller tot inzichten te komen in verband met de precieze functie van de eiwitten, en dus ook van de genen die er de informatie over bevatten. (DD)