‘Wie kans wil maken op Nobelprijs moet chocolade eten’

Hoe hoger de chocoladeconsumptie in een land, hoe meer Nobelprijswinnaars dat land voortbrengt. Dat blijkt uit een ‘studie’ in het gerenommeerde blad New England Journal of Medicine.

De auteur van de studie, de Zwitserse onderzoeker Franz Messerli van het St Luke’s-Roosevelt Hospital en de Columbia universiteit in New York, geeft zelf toe dat de studie met een korreltje zout moet worden genomen, maar hij benadrukt dat de gegevens correct zijn. Het doet echter wel nadenken over de feilbaarheid van de wetenschappen, zegt hij.

Messerli kwam op het idee voor het onderzoek na het lezen van een studie die flavonoïden, een soort van antioxidanten in cacao, groene thee en rode wijn, in verband bracht met betere resultaten in cognitieve testen. Daarop vergeleek de onderzoeker de consumptie van chocolade in 23 landen met een lijst van landen met het hoogst aantal Nobelprijswinnaars.

“Ik begon met de studie in een hotelkamer in Kathmandu, omdat ik niets anders om handen had, en ik kon mijn ogen niet geloven’, zegt Messerli . Hoe meer chocolade men at in een land, hoe hoger het aantal laureaten in dat land, zo bleek.

Aan de top van de lijst staan natuurlijk de Zwitsers, op de voet gevolgd door de Zweden en de Denen. In de middenmoot zitten de Verenigde Staten, Nederland, Ierland, Frankrijk, België en Duitsland. China, Japan en Brazilië bengelen onderaan.

Opmerkelijk is wel dat Zweden slechts 14 winnaars zou mogen hebben voortgebracht in functie van de chocoladeconsumptie van haar inwoners. Het waren er echter 32. Ofwel is de Koninklijke Zweedse Academie voor Wetenschappen bevooroordeeld, ofwel zijn de Zweden extreem gevoelig voor de effecten van chocolade dat ‘zelfs een minuscule hoeveelheid hun cognitieve functies aanzienlijk verbetert’.

Welvaart

Een mogelijke andere uitleg voor het verband tussen chocolade en het aantal Nobelprijswinnaars is ‘dat zowel de nationale chocoladeconsumptie als hoogstaand wetenschappelijk onderzoek gelinkt is aan de welvaart van een land’, zegt Eric Cornell, een Amerikaanse fysicus die in 2001 de Nobelprijs voor Natuurkunde won. ‘Dus wordt chocolade gelinkt met hoogstaand wetenschappelijk onderzoek, maar er bestaat eigenlijk geen causaal verband.’

Het is ook mogelijk dat niet chocolade mensen slim maakt, maar dat slimme mensen zich meer bewust zijn van de gezondheidsvoordelen van chocolade en het dus meer consumeren.

Dat zwarte chocolade goed is voor de gezondheid valt bijna niet meer te ontkennen. Wetenschappers beweren dat het donkere goud goed is voor de hersenen, het hart en zelfs bijdraagt tot gewichtsverlies. Anderen zeggen dan weer dat de bewijzen daarvoor verre van indrukwekkend zijn.

Messerli zelf zweert bij zijn dagelijks stukje chocolade en hoewel zijn studie een ietwat ironische ondertoon heeft, is hij ervan overtuigd dat chocolade echt gezond is. Hij waarschuwt wel voor de zoetere varianten van chocolade. (TE)