Wetenschappers onthullen unieke Marsmeteoriet

De nieuwe meteorietensoort ‘Black Beauty’ is gevuld met water van de Rode Planeet.

Na analyse van een vuistdikke zwarte steen afkomstig van de korst van de Rode Planeet, die vorig jaar werd ontdekt in de Sahara in Marokko, blijkt dat de steen niet alleen ouder is dan andere Martiaanse meteorieten uit de Shergotty-, Nakhla- en Chassigny-classificatie, maar ook nog eens 10 keer meer water bevat dan de rest. De studie werd gepubliceerd in het vakblad Science.

De 320 gram zware meteoriet, die naar schatting 2 miljard jaar oud zou zijn, vertoont bovendien een opvallende gelijkenis met de vulkanische stenen die door de NASA-rovers Spirit en Opportunity op de bodem van Mars werden bestudeerd, wat wteenschappers doet vermoeden dat de Marsmeteoriet met de bijnaam ‘Black Beauty’ afkomstig is van de Marskorst.

110 Martiaanse stenen

De steen bevat mogelijk belangrijke aanwijzingen over de transformatie van de planeet Mars van een warme, natte plaats tot de huidige koude en droge toestand. Het object biedt dan ook een glimp van de voorhistorische bodem van onze buur die geen enkele andere meteoriet ooit heeft kunnen laten zien.

De meeste ruimtestenen die als meteorieten op Aarde vallen, vinden hun oorsprong in de asteroïdenriem, maar een aantal kan ook van de Maan en Mars komen. Volgens de wetenschappers heeft een asteroïde of ander groot object Mars geraakt en zo stenen doen loskomen die de ruimte invlogen.

Op Aarde zijn al zo’n 110 Martiaanse stenen ontdekt, voornamelijk in Antarctica en de Sahara. De oudste dateert van 4,5 miljard jaar geleden toen er op Mars nog tropische omstandigheden heersten. (TE)