Wetenschappers ontdekken nieuw bosondeeltje

Wetenschappers hebben met de deeltjesversneller Large Hadron Collider (LHC) een nieuw bosondeeltje ontdekt, dat mogelijk het Higgs-bosondeeltje is, de sleutel tot het universum.

Dat werd bij het Europees Centrum voor Nucleair Onderzoek (CERN) bekendgemaakt.

Het CMS-experiment ‘Compact Muon Solenod’ leverde gegevens op die heel erg wijzen op een deeltje met een massa van 125,3 giga-electronvolt (GeV), of zowat 133 keer zwaarder dan het proton in het hart van elk atoom.

Hoewel de aanwijzingen sterk zijn, is het nog niet zeker dat het om het Higgs-boson gaat. De kans dat een afwijking “de laatste grote ontdekking van de twintigste eeuw” zou torpederen, bedraagt één op drie miljard, zo werd ook beklemtoond.

Mysteries van ons universum

“Wij hebben een nieuwe etappe afgelegd in onze kennis van de natuur”, zei Rolf Heuer, de directeur-generaal van het CERN, niettemin.

De wetenschappers benadrukken dat hun resultaat nog “voorlopig” is en dat data van miljoenen botsingen tussen protonen in de LHC in 2012 nog ter studie zijn. Het CERN stelt voor eind deze maand een complete analyse in het vooruitzicht.

Heuer zei dat het nadere onderzoek “de sluier moet lichten over
andere mysteries van ons universum”, dat wij maar voor 40 procent kennen.
Wetenschappelijke bom

De bevestiging van het bestaan van het Higgs-boson is een wetenschappelijke bom, want de vraag naar het bestaan ervan is het grootste vraagstuk van de fysica sinds het begin van de twintigste eeuw.

Het Higgs-boson wordt beschouwd als de sleutel tot het begrijpen van het universum. Het geeft atoomdeeltjes hun massa. Zonder deze massa, zouden deeltjes aan de snelheid van het licht door de kosmos scheuren en niet in staat zijn om zich te binden om atomen te vormen waaruit alles in het universum bestaat, van planeten tot mensen.

Ook Amerikaanse wetenschappers hebben aanwijzingen

Ook wetenschappers van het Amerikaanse Fermilab hebben deze week gezegd dat zij de sterkste aanwijzingen hebben gezien van het bestaan van het Higgs-bosondeeltje.

De aanwijzingen kwamen er in het puin van miljarden botsingen in de eind vorig jaar gesloten deeltjesversneller Tevatron in de staat Illinois.

Echt bewijs is er evenwel nog niet, want het puin kan ook van andere subatomaire deeltjes komen. Toch menen de wetenschappers dat er minder dan 0,2 procent kans is dat het niet om het zo ferm gezochte deeltje gaat. De kans moet volgens een internationale conventie echter eerder bij 0,14 procent aanleunen. (TE/KVDA)