Wetenschappers ontdekken het beste excuus voor luiheid

© Thinkstock
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

Iedereen stelt al eens een al dan niet vervelende taak uit tot morgen. Wetenschappers weten nu waarom. En u hoeft niet ver te zoeken.

Uit een studie van de universiteit van Colorado in Boulder blijkt dat de neiging om te talmen te wijten is aan genetische factoren. Opvallend daarbij is dat mensen met uitstelgedrag ook erg impulsief kunnen zijn.

De onderzoekers wilden weten waarom sommige mensen meer uitstelgedrag vertonen dan anderen en waarom mensen die talmen meer geneigd zijn om onbezonnen beslissingen te nemen en om te handelen zonder na te denken. Ze onderzochten daarom identieke en niet-identieke tweelingparen op hun capaciteiten om doelen te bereiken en hun neiging tot uitstellen en impulsiviteit.

Op basis van het onderzoek bij de tweelingen concludeerden de onderzoekers dat luiheid wel degelijk in de genen zit en zelfs een genetische overlapping vertoont met impulsiviteit. De onderzoekers beweren dat luiheid een evolutionair bijproduct is van het nemen van snelle beslissingen dat met impulsiviteit gepaard gaat.

Storende factor

Eerder onderzoek heeft ook al uitgewezen dat luiheid en impulsiviteit genetisch met elkaar gelinkt zijn. Impulsiviteit had bij onze voorouders een evolutionair voordeel omdat het hen hielp in hun dagelijkse strijd om te overleven. Luiheid is daarentegen eerder een modern fenomeen, aangezien we vandaag doorgaans focussen op doelen op lange termijn en impulsiviteit daarbij een storende factor geworden is.

‘Het onderzoek naar de funderingen van uitstelgedrag draagt mogelijk bij tot de ontwikkeling van ingrepen om het fenomeen te voorkomen en om ons te helpen onze ingewortelde neigingen om afgeleid te worden te overwinnen’, zegt de auteur van de studie Daniel Gustavson in een mededeling.

De studie werd gepubliceerd in het vakblad Psychological Science.