Wetenschappers ontdekken 50 nieuwe planeten

© ESO

Europese astronomen hebben 50 nieuwe planeten buiten ons zonnestelsel ontdekt, waaronder heel wat super-aardes.

Met de planetenjager High Accuracy Radial Velocity Planet Searcher (HARPS) van de VLT-telescoop in Chili zagen de wetenschappers onder andere 16 zogenaamde super-aardes en planeten die maximaal tien keer zoveel wegen als de onze. Het is het grootste aantal in één klap bekend geworden exoplaneten, die bovendien rond nabije sterren wentelen

Leven aanwezig

Belangrijk voor de wetenschap is planeet HD 85512b. Deze planeet, met slechts 3,6 keer de massa van onze aarde, draait op de rand van de levensvatbare zone rond haar ster, dus waar het noch te heet noch te koud is. Bijzonder interessant wordt het als zo’n super-aarde gesteente en water zou bevatten, want dan is er mogelijk leven aanwezig.

“De oogst aan ontdekkingen heeft alle verwachtingen overtroffen en omvat een buitengewoon rijke populatie aan super-aardes en Neptunus-achtige planeten rond sterren die heel erg lijken op onze zon. De nieuwe resultaten tonen aan dat het ritme van ontdekkingen stijgt”, zegt teamleider Michel Mayor van de Universiteit van Genève. (Belga/TE)