Wetenschappers noemen nieuwe dinosaurus ‘donderdij’

De nieuwe dinosaurussoort zou over geweldige dijspieren hebben beschikt waarmee hij stevig kon stampen.

Amerikaanse en Britse wetenschappers hebben een nieuwe dinosaurus ontdekt, de Brontomerus. Dat is Grieks voor ‘donderdij’. Volgens de vorsers zou het beest over geweldige dijspieren hebben beschikt. Dankzij zijn stevige musculatuur kon het dier stampen uitdelen aan rivalen bij gevechten om een vrouwtje of om zich te verdedigen tegen roofdieren.

De dinosaurus werd gereconstrueerd op basis van 110 miljoen jaar oude beenderen van een moeder en een jong die in de jaren negentig werden ontdekt in een steengroeve in de Amerikaanse staat Utah. “De beenderen zijn jaren blijven liggen in een museum totdat wij ons erover bogen”, zegt Mike Taylor van de University College London, een van de auteurs van de studie, die in het vakblad Acta Palaeontologica Polonica verscheen.

De wetenschappers kwamen tot de conclusie dat de dinosaurus behoort tot de familie van de sauropoden, plantenetende viervoeters die tot de grootste dieren behoren die de wereld ooit bevolkten. De Brontomerus zou de meest atletische geweest zijn van de sauropoden, waartoe ook onder meer de Brachiosaurus en de Diplodocus behoren.

Het volwassen dier zou naar schatting zes ton hebben gewogen, zowat de omvang van een grote olifant, en had waarschijnlijk een lengte van 14 meter. Het jong zou 200 kilo hebben gewogen en 4,5 meter lang zijn geweest.