Wat je moet weten over het nieuwe ‘orgaan’ in je lichaam

© iStock
Trui Engels
Trui Engels Journalist Knack

Wetenschappers zeggen dat ze een nieuw menselijk orgaan ontdekt hebben dat over het hele lichaam verspreid ligt. Hoe hebben we dit stukje anatomie zo lang niet kunnen zien?

De ontdekking van een nieuw menselijk orgaan is niet iets wat wel elke dag meemaken. Maar wat is dat mysterieuze interstitium nu eigenlijk? Is het echt een orgaan? En waarom bleef het zo lang onder de radar.

Wat is het interstitium?

Het interstitium is een netwerk van met vloeistof gevulde kamers in bindweefsel dat over het hele lichaam verspreid is, van net onder de huid tot rond de verschillende lichaamsstelsels en spieren. De vloeistofcompartimenten worden ondersteund en beschermd door een rooster van dikke collageenbundels die wellicht als schokdempers fungeren. De onderzoekers omschrijven het zelf als een ‘snelweg van bewegende vloeistof’. De ontdekking werd gepubliceerd op 27 maart door wetenschappers van de New York University School of Medicine in het Scientific Reports.

Waarvoor dient het?

De onderzoekers denken dat de vloeistofholtes mogelijk dienen als schokdempers om organen en weefsels te beschermen tijdens dagelijkse activiteiten. De vochtsnelweg lijkt ook een soort afvoersysteem van vocht naar de lymfeklieren te zijn en dus ook een manier om ziektes te verspreiden, zoals kanker.

Waarom heeft men dit orgaan pas nu ontdekt?

Het menselijke lichaam bestaat voor 60 procent uit water. Zowat twee derde van dat water bevindt zich in de cellen, maar de rest is bekend als interstitiële vloeistof of weefselvloeistof. Hoewel de onderzoekers al langer wisten dat er vloeistof tussen individuele cellen vloeit, is het idee van een groter, samenhangend interstitium enigszins nieuw.

Volgens de onderzoekers heeft men deze met vloeistof gevulde compartimenten de voorbije decennia niet opgemerkt omdat ze niet te zien zijn via de standaard microscoop die door wetenschappers wordt gebruikt om onze cellen te bestuderen. Voor ze onder de microscoop worden gelegd, krijgen de weefsels immers een behandeling met chemicaliën en worden ze versneden waardoor structuren en cellen zichtbaar komen te liggen. Door deze behandeling verdwijnt echter de vloeistof en stort het interstitium in en kon het dus nooit gedetecteerd worden.

In plaats van gebruik te maken van een microscoop, deden de onderzoekers een beroep op een nieuwe beeldvormingstechniek, de probe-based confocal laser endomicroscopy (pCLE), waarmee bevroren en onversneden, levend weefsel toch op microscopisch niveau kon worden geanalyseerd.

Wat is het belang van deze ontdekking?

De studie van het interstitium kan leiden tot een doorbraak in de behandeling van kanker. De ontdekking lijkt immers een verklaring te zijn voor het feit dat kankercellen via bijvoorbeeld de longen de lymfeklieren kunnen binnendringen. Daarom kan een onderzoek van de vloeistof in het bindweefsel een efficiënte diagnostische tool worden. Het collageen in de vloeibare bindweefsellaag kan daarnaast de oorzaak zijn van het verouderen en inzakken van de huid.