Vrouwentranen verminderen zin in seks bij mannen

© Reuters

De geur van tranen bij vrouwen haalt het mannelijk libido naar beneden. Dat suggereert een Israëlische studie in het wetenschappelijke vakblad Science.

Wetenschappers zijn weinig vertrouwd met het wenen als gevolg van emoties. Maar het vermoeden bestaat dat menselijke tranen mogelijk zogenaamde ‘chemosignalen’ uitzenden, zoals eerder ook al is gebleken in onderzoek met muizen. Een van die signalen zou een verlaging van het mannelijk testosteronniveau tot gevolg hebben en daarmee ook seksuele opwinding en agressie. ‘We hebben het chemische woord voor ‘nee’ gevonden’, aldus Noam Sobel, neurobioloog aan het Weizmann Institute of Science in Israël.

In het experiment gingen wetenschappers aan de slag met twee vloeistoffen, vrouwentranen die verzameld waren nadat een vrouw een triestige film had bekeken en een zoutoplossing die langs het gezicht van diezelfde vrouw had gelopen. De mannen kregen een van de twee vloeistoffen te ruiken. Daarna werden hen foto’s getoond van vrouwen die niets met het experiment te maken hadden. Daaruit bleek dat mannen die aan de vrouwentranen blootgesteld waren minder seksueel opgewonden waren dan de mannen die de geur van de zoutoplossing opgepikt hadden. Dat bleek uit hun testosteronniveaus, lichaamstemperatuur en hartslag.

Mannen die de tranen geroken hadden, gaven ook toe dat ze minder opgewonden waren, al was dat resultaat minder doorslaggevend dan het vorige. Tijdens het laatste experiment werd ook de hersenactiviteit gecontroleerd, waaruit bleek dat de geur van tranen bij mannen ook minder activiteit loskreeg in het deel van de hersenen dat gelinkt is aan seksuele opwinding.

Tipje van de ijsberg