Vrouwelijk hormoon verhoogt snelheid zaadcellen

© Science Photo Library

Een rijp eitje in de eileider van een vrouw stuurt signalen uit om eventueel sperma in de brede omgeving te lokken.

Het is al lang bekend dat een rijp eitje in de eileider van een vrouw signalen uitstuurt om eventueel sperma in de brede omgeving te lokken. Het was echter nog niet duidelijk hoe die eerste chemische interactie tussen eitje en zaadcel precies georganiseerd is.

Dat is nu wel het geval, na een publicatie in het wetenschappelijke topvakblad Nature. Alles draait om het hormoon progesteron, dat de beschermende cellen rond het eitje afscheiden. Dat bindt zich aan een speciaal ionenkanaal op de wand van zaadcellen, waardoor die plots te maken krijgen met een sterke stimulans van calciumionen, die rechtstreeks aanleiding geven tot een verhoging van het aantal bewegingen van het zweepstaartje dat een groot deel van de zaadcel vormt. Of met andere woorden: de zaadcel jaagt haar snelheid omhoog.

Hoe ze de juiste richting naar het eitje vindt, is een ander verhaal.

De ontdekking doet wetenschappers nadenken over een niet-hormonaal middel dat als efficiënt anticonceptivum kan fungeren. Want als er een systeem bestaat dat verhindert dat progesteronmoleculen zich aan het ionenkanaal in kwestie hangen, kan voorkomen worden dat een eitje zaadcellen lokt. (DD)