'Vrije data zijn de nieuwe olie'

20/07/12 om 14:24 - Bijgewerkt om 14:24

Als het van de Europese Commissie afhangt, moet herbruikbare informatie van publieke organisaties in de Europese Unie gratis toegankelijk zijn.

'Vrije data zijn de nieuwe olie'

© Thinkstock

De Europese Commissie presenteerde voorstellen om de toegang tot overheidsdata te verbeteren. Dat meldt het Nederlandse tijdschrift Boekblad op zijn website. Een belangrijk luik van die voorstellen is de gratis toegankelijkheid vanaf 2014 tot wetenschappelijk onderzoek, gefinancierd met Europees geld.

'Data zijn de nieuwe olie'

De bedoeling is dat onderzoekers en bedrijven de informatie gemakkelijker kunnen gebruiken en dat de burgers op die manier sneller van wetenschappelijke ontdekkingen kunnen profiteren. "Data zijn de nieuwe olie", aldus Neelie Kroes, Europees Commissaris belast met de portefeuille Digitale agenda.

De open toegang tot de onderzoeken moet ook de evoluties binnen het wetenschappelijk onderzoek in het algemeen versnellen en vergemakkelijken. Bovendien verkleint open access het risico op wetenschappelijke fraude.

'Twee keer betalen voor een onderzoek'

Wetenschappelijke uitgevers, zoals Reed Elsevier, verdienen veel geld met onderzoeken die tot stand kwamen dankzij gemeenschapsgeld. Op die manier betalen belastingbetalers twee keer voor hetzelfde wetenschappelijke onderzoek. Honderden wetenschappers wereldwijd protesteerden al tegen die situatie.

Volgens de plannen van de Europese Commissie moeten onderzoeken zes maand na publicatie gratis beschikbaar zijn. Voor onderzoek in de humane en sociale wetenschappen ligt die termijn op een jaar.

Economisch voordeel van 'open access'

Er is wel degelijk economisch voordeel verbonden aan 'open access' tot onderzoeksgegevens. Het Financieele Dagblad berichtte over een voorbeeld van die economische voordelen. Een project waarmee in 2003 het menselijk DNA werd ontcijferd kostte 3 miljard euro, maar bracht tegen 2010 al voor 500 miljard euro aan economische activiteiten op.

2020

De vrije toegang tot onderzoeksresultaten moet een algemeen beginsel worden van het Europese onderzoeksprogramma Horizon 2020.

Momenteel is slechts drie procent van de wetenschappelijke informatie vrij toegankelijk. Het gaat om een markt met een omzet van 6,5 miljard euro. (GM)