Uitroeien opportunisten houdt ecosysteem gezond

© ImageGlobe

Het elimineren van soorten kan gezond zijn voor een ecosysteem.

Wetenschappers hebben op een eiland van de wereldberoemde Galapagoseilanden gesteriliseerde reuzenlandschildpadden uitgezet, in een poging de ongebreidelde aangroei van de begroeiing aan banden te leggen. Vroeger werd de begroeiing door reuzenlandschildpadden binnen de perken gehouden, maar door onder meer bejaging zijn de dieren er verdwenen.

De uitgezette schildpadden zijn afkomstig van een ander eiland. Ze werden gesteriliseerd om te vermijden dat ze zich zouden voortplanten, omdat wetenschappers er niet uit zijn of het verantwoord is schildpadden die er lichtjes anders uitzien dan de oorspronkelijke bewoners op het eiland te introduceren.

Ingrijpen in de natuur
Er worden steeds meer pogingen ondernomen om door handig ingrijpen in de natuur verder verlies van diversiteit te beperken. In het vakblad Nature Communications tonen wetenschappers aan dat het verstandig kan zijn om op een bepaalde plaats sleutelsoorten weg te nemen, waardoor de positie van andere soorten verstevigd wordt. Een ingreep die vooral nuttig kan zijn op eilanden met hun beperkte ecosysteem. De studie steunde op wiskundige modellen, gebaseerd op klassieke interacties tussen soorten.

De meest succesvolle aanpak zou de verwijdering zijn van zogenaamde exoten uit een systeem: opportunistische dieren of planten die meestal met de mens zijn meegekomen en zich op sommige plaatsen zo goed aanpassen dat ze de winkel overnemen. Op eilanden van de Galapagos zijn massa’s geiten en varkens geliquideerd om hun effect op de oorspronkelijke fauna en flora de kop in te drukken. Maar de verwijdering van die soorten kan op zijn beurt leiden tot onder meer de aangroei van de begroeiing, waar nu een variant van de originele schildpadden tegen ingezet wordt.

Hond vs. koala
Het steriliseren van herten of het selectief vissen op een dominante soort in een waterpartij zijn andere voorbeelden van ingrepen die een ecosysteem gezond kunnen houden. Maar het is wel telkens de mens die beslist wat goed is en wat minder gewenst.

In dezelfde context toonde het vakblad Biological Conservation aan dat het niet zal volstaan om nieuwe bossen te planten om de Australische koala voor uitsterven te behoeden. Er zal ook iets moeten worden gedaan om de enorme druk van de aan mensen gebonden hond op de kwetsbare dieren te verlichten. (DDR)