Tien feiten over Coca-Cola: Van poetsproduct tot brugje naar de maan

© Reuters

Lang zal de zoektocht duren naar iemand op deze aardbol die nog nooit van de frisdrank met het wit-rode etiket heeft gehoord. Tien opmerkelijke feiten over het bruine drankje.

Zuur

Een geschiedenisles over het drankje -het vloeide voor het eerst in 1886 uit de kraan, jawel- besparen we u. En dat de Kerstman zijn rood-witte outfit te danken heeft aan het merk wist u mogelijk ook al. Maar dat u er ook vlekken mee kan verwijderen waar zelfs huismoeders met een jaarvoorraad Vanish voor terugdeinzen, is mogelijk wel helemaal nieuw.

Coca-Cola bevat fosforzuur. Gruwelijke verhalen over plasjes cola die hele biefstukken en uitgevallen tanden wegvreten, zijn tot op heden niet bevestigd. Maar een stevige scheut cola kan goed dienen om vuiligheid te verwijderen, zoals de kalkaanslag op je toilet. Knacks poetsvrouwtip: een stevige scheut cola over de vlekken in je wc, een nachtje laten weken, doortrekken en klaar.

Van Almdudler tot Zico
The Coca-Cola Company heeft meer in handen dan de bruine frisdrank en andere ‘fizzy drinks’ zoals de limonades Sprite en Fanta. Het monsterbedrijf heeft meer dan 500 merken in de portefeuille steken waaronder Almdudler (een Oostenrijkse ginger ale, zuivere skivakantienostalgie), cocosnootdrankje Zico, energiebrouwsel Burn, de fruitsappen van Minute Maid en de smoothies en Innocent Smoothie. Als je elke dag een ander drankje in een andere smaak van de Amerikaanse multinational zou drinken, ben je ongeveer negen jaar bezig.

Coca-Cola is BIG
Dat het bedrijf uit Atlanta groot is, is een understatement. Coca-Cola pronkt in de lijst met de 100 grootste economieën in de wereld op de 84ste plaats, net na Costa Rica. In 2011 had het bedrijf voor zo’n 46 miljard dollar aan inkomsten. Bovendien is de merknaam nog eens een aardige duit waard. Volgens bedrijfsanalisten moet je voor de naam Coca-Cola algauw 74 miljard dollar betalen. De merknamen Starbucks, Pepsi, Budweiser en Red Bull heb je samen voor de spotprijs van 50 miljard dollar in je portefeuille.

Coca-Cola is veel
Nog een angstaanjagend cijfer nodig? Als je alle 2,8 miljoen drankautomaten van het merk op elkaar zou stapelen, dan kan je vier keer de hoogte en de inhoud van het Empire State Building in New York evenaren. En dat is veel. Nog niet overtuigd? Indien een vlijtige werker alle druppels cola ooit geproduceerd in de klassieke glazen flesjes van 25 centiliter zou gieten en op elkaar stapelen, raak je 2.000 keer tot aan de maan en terug.

Herkenbaar voor haast iedereen
Het logo van het merk, de sierlijke letters in het wit op een rood veld, wordt door 94 procent van de wereldbevolking herkend. Situaties zoals ‘The Gods Must Be Crazy’, waarin een flesje uit een Amerikaans vliegtuig in een Afrikaans dorpje terecht komt en voor absolute consternatie zorgt, zijn dus erg uitzonderlijk en vermoedelijk zelfs fictief. Waar die overige 6 procent dan wel mag leven, weten wij jammer genoeg ook niet.

Het drankje is overal
3,1 procent van alle dranken -op uitzondering van water- die dagelijks worden gedronken, zijn drankjes uit de portefeuille van The Coca-Cola Company. Dat zijn ongeveer 1,7 miljard drankjes van alle 55 miljard consumpties, zowel alcoholisch als non-alcoholisch, die op één dag worden uitgeschonken.

Mexicanen zijn de beste drinkers
De gemiddelde Mexicaan drinkt meer producten van Coca-Cola dan de Amerikanen, Britten, Indiërs en Chinezen samen. Mexicanen consumeren 665 Coca-Cola producten per jaar, Amerikanen 399, Britten 202, Chinezen 32 en Indiërs 9 op jaarbasis, of samen 642 verfrissingen.

Suikerrush

Het kleinste kind weet dat er in cola een aanzienlijke hoeveelheid suiker zit. We zouden liegen als we dat zouden ontkennen. In Amerika is Coca-Cola op jaarbasis goed voor de consumptie van 1,7 miljoen ton suiker. Een coladrinkende Amerikaan krijgt dus bijna 5 kilogram per jaar suiker binnen via drankjes van het merk. Een glas bevat gemiddeld 39 gram suiker en de Amerikaan drinkt er algauw 399 van.

Reclame is the keyword
De stoet vrachtwagens van Coca-Cola die met de kerstperiode onze televisie siert en de knappe bink die om 11 uur 30 met een krat Cola Light een bedrijf vol wilde vrouwen binnenstapt, staan op ons commercieel netvlies gebrand. Dat reclame alles betekent voor een bedrijf, hebben ze in Atlanta dus zeer goed begrepen. In 2010 gaf het bedrijf bijna 3 miljard dollar uit aan reclamecampagnes allerhande, meer dan computer- en softwareproducenten Apple en Microsoft samen. Die gaven respectievelijk 691 miljoen en 1,6 miljard euro aan reclamemakers.

Aluminium ahoi

En een laatste angstaanjagend astronomisch getal om de reeks mee af te sluiten: Coca-Cola gebruikt per jaar meer dan 300.000 ton aluminium om alle blikjes voor de Amerikaanse markt te produceren. Dat is zo’n 17 procent van de totale aluminiumproductie in de Verenigde Staten. (EA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content