Tabaksrook verhoogt het risico op minstens 17 soorten kanker

© iStock
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

Daarnaast muteert roken ook het DNA. Longkanker bij niet-rokers heeft een andere genetische signatuur dan bij rokers.

Elk jaar vallen wereldwijd 6 miljoen tabaksdoden. Veel mensen denken dat roken uitsluitend longkanker veroorzaakt, maar dat klopt niet. Het verhoogt het risico op minstens zeventien soorten kanker, waarvan sommige in weefsels die niet rechtstreeks door tabaksrook worden getroffen. Dat blijkt uit een studie in Science, waaraan geneticus Peter Van Loo van de KU Leuven meewerkte.

De onderzoekers ontrafelden de genetica van een groot aantal tumoren. Ze ontdekten dat longkanker bij rokers een andere genetische signatuur heeft dan bij niet-rokers – de ziekte is niet exclusief aan roken gebonden. Tabaksrook werkt in de longen rechtstreeks op de cellen in, terwijl bij niet-rokers andere processen in het spel zijn. De onderzoekers konden in het bijzonder enkele ‘signatuur 4’-mutaties onderscheiden, die verantwoordelijk zijn voor de zwaarste kankers die roken veroorzaakt. Ze konden zelfs veranderingen in de structuur van het DNA suggereren, die tot woekeringen kunnen leiden.

Intrigerend was dat Van Loo en co. weinig epigenetische verschillen vonden voor het DNA in kankers van rokers versus niet-rokers. Algemeen wordt aangenomen dat de effecten van omgevingsfactoren zich vooral via chemische signalen op het DNA zouden manifesteren, en minder via mutaties in het DNA. Maar dat blijkt voor roken niet op te gaan.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.